Nej til havneudvidelsen - det ødelægger miljøet og byens identitet
Aarhus Kommune har fremlagt et forslag til udvidelse af havnen med op til 180 ha. Realiseres havneudvidelsen vil det store areal blive bebygget med op til 30 til 40 meter høje bygninger og tanke og 144 meter høje containerkraner.
Den udsigt til Skødshoved, Mols Bjerge og Trehøje som i dag nydes af tusindvis af mennesker der dagligt kører, cykler, løber eller går langs strandvejen vil for altid være tabt. Man kan fjerne uønskede boliger i Aarhus, men er havnen først etableret bliver den ikke fjernet igen. Aarhus vil for altid have miste sin identitet som byen ved skov, strand og bugt, og vil blive reduceret til byen ved industrihavnen, hvor sammenhængen med enestående naturværdier og det kuperede landskab på Mols vil forsvinde for evigt.
Jeg mener at politikkerne i Aarhus Byråd skal tænke sig grundigt om inden de beslutter sig for at stemme for at gennemføre en så omfattende havneudvidelse. Er havneudvidelsen til gavn for nuværende og ikke mindst fremtidige borgere eller for at tilfredsstille erhvervslivets behov for vækst?
Stemmer man for udvidelse af havnen i den fremlagte version vil man i al fremtid være ansvarlig for en irreversibel ændring af byens identitet og værdier.
Den påtænkte havneudvidelse indebærer en række paradoksale og modsat rettede beslutninger som er truffet af Aarhus Kommune som bl.a. at:
• Aarhus Kommune arbejder på at være klimaneutral i 2030. Hvordan hænger det sammen med en energi- og co2 forurenende havneudvidelse, som vil medføre yderligere tusindvis af lastbiler og anden transport til og fra havnen gennem byen.
• Aarhus Kommune og Midttrafik er af hensyn til klimaet, miljøet og borgernes sundhed i gang med at udskifte de forurenende dieseldrevne bybusser med elbusser. Hvordan hænger det sammen med en havneudvidelse, der vil medføre endnu mere trafik gennem Aarhus med forurenende dieseldrevne lastbiler uanset at der kommer en tunnel ved Marselis Boulevard.
• Af Aarhus Kommunes Planstrategi 2019 fremgår det, at Aarhus skal gå forrest når det handler om bæredygtige løsninger, og at den kloge vækst ikke alene skal komme aarhusianerne til gavn, men også bidrage til realiseringen af FN’s 17 verdensmål om udvikling af bæredygtige, grønne og klimatilpassede byer. Hvordan hænger denne målsætning sammen med en havneudvidelse, der vil medføre forbrug af store natur ressourcer, belastning af havmiljøet med klapning af bundsediment, true nærliggende Nature 2000 områder, og efterfølgende øget trafikal belastning af veje og marine områder.
• Aarhus Kommune ønsker at udvide kapaciteten på det eksisterende rensningsanlæg, hvilket er godt og fremsynet i forhold til den øgede befolkningstilvækst i byen. Men konsekvensen af og ”regningen” for udbygningen af rensningsanlægget er at dumpe 5.8 millioner m3 bundslam i umiddelbar nærhed af den Aarhus Bugt man med det nye rensningsanlæg ønsker at beskytte. Hvordan hænger det sammen, at man ønsker at forbedre kvaliteten af spildevandsrensningen og kapaciteten af hensyn til miljøtilstanden i Aarhus Bugt, og samtidig vil give tilladelse til at forurene samme vandområde med bundslam.
Jeg vil opfordre Aarhus Byråd til at stemme nej til den foreslåede udvidelse af havnen da det har nogle uoprettelige ødelæggelser for borgerne, for miljøet og for byens fremtid. Der skal tænkes i alternative baner med mere bæredygtige løsninger f.eks. med flytning af ikke havnerelaterede aktiviteter til erhvervsområder i byen, større brug af elektrificerede tog og øget samarbejde med andre havne.