Uvildig miljøundersøgelse i stedet for "bestilt arbejde" af Cowiconsult
Når Århus havn betaler et privat konsulentfirma, som Cowiconsult - til miljøundersøgelser og rapportskrivning - i forbindelse med den planlagte udvidelse af Århus Havn, kan man jo ikke forvente, at der kommer en uvildig rapport i forhold til miljøkonsekvenserne for Århus Bugten, eftersom Cowiconsult vil undersøge og udarbejde en rapport, som vil tilgodese planerne for en havneudvidelse. Hvis man derimod overlader miljøundersøgelserne og rapportskrivningen til en uvildig, offentlig institution, vil man (forhåbentlig) kunne få et troværdigt billede af miljøkonsekvenserne af en eventuel havneudvidelse. Man kunne forestille sig, at Århus Universitet vil kunne gennemføre en sådan uvildig miljøundersøgelse, med efterfølgende rapportskrivning. Århus Universitet har en stor ekspertise, når det gælder miljøundersøgelser i både hav- og landmiljøet og det vil kunne give et mere retvisende billede af miljøkonsekvenserne omkring et så stort projekt, som kan få meget vidtrækkende konsekvenser for Århus Bugt og Århus by.
Fra mit arbejde med forskning i økosystemer, ved jeg, at udslip af tungmetaller og andre giftstoffer, som er bundet i slam på havbunden, vil være meget farligt for hele vandmiljøet i Århus-bugten, idet disse tungmetaller og giftstoffer vil blive frigjort til vandet, når der udføres meget omfattende "klapninger" i forbindelse med en havneudvidelse. En sådan frigivelse af giftstoffer og tungmetaller vil have alvorlige konsekvenser for havmiljøet i hele Århus-bugten, hvor fødekæderne i Bugten kan tage alvorlig skade. Skader som kan være uoprettelige på både kort og lang sigt. Vandmiljøet i Bugten kan kun forbedres ved at man afholder sig fra sådanne destruktive projekter og i stedet fokusere på, at vi alle får en bedre natur i og omkring Bugten.
Jeg har svært ved at se de samfundsmæssige gevinster ved udvidelsen af Århus Havn og jeg tror, at det i høj grad skyldes snævert synede lokale interesser, som presser på for at gøre Århus Havn endnu større og dermed undergrave de lidt mindre havne i Danmark, ved at fratage disse mindre havne skibstrafikken. En centralisering al skibstransporten til Århus Havn, vil blot betyde, at der må sendes enorme mængder gods på lastbiler igennem Århus by, med alt hvad dette indebærer af luftforurening og støj.