Hvorfor fokuseres kun på de negative sider af en Yderhavn
Hvorfor fokuseres kun på de negative sider af en Yderhavn
Den påtænkte yderhavn har mange positive sider
Opfyldningen af de nye terminalområder sker med overskudsjord fra bygge- og anlægsprojekter i Aarhus området, hvilket vil reducere køreafstanden for overskudsjord væsentligt. Denne opfyldning vil strække sig over mange år fremover før opfyldningen er færdig.
Skibstrafik udleder væsentligt mindre CO2 pr tons gods end både lastbils- og togtrafik.
En eventuel havn ved Grenå, som er blevet foreslået, som alternativ/supplement til Yderhavnen vil betyde længere transportafstande, samt behov for en udvidelse af vejnettet.
Flere undersøgelser har vist, at langs stenmoler er der et langt rigere dyreliv end på områder med sandbund/dynd. Yderhavnen vil med de nye moleanlæg skabe et langt rigere og varieret liv langs de nye moler end på den eksisterende havbund (øger med ca. 3000m mole).
Ved at placere Yderhavnen ude i vandet reduceres naturoplevelser langs stranden og skoven ikke, men tilføres et ekstra element.
Langs den nye mole mod Strandvejen skabes et helt nyt vandmiljø for byens borgere. Der vil både være mulighed for aktiviteter, men også bare en afslappende tur langs molen, hvor det vil være muligt at iagttage havnedrift.
Så skal det lige nævnes at der skabes en sydvendt kyst tæt på bymidten.
Hvad er en udsigt? nogle vil sige, at udsigten til Aarhus Ø er fantastisk andre vil absolut ikke være enige. For mig vil det være en gevinst at kunne kombinere udsigten fra strandvejen til både strand, hav samt til en havn hvor der er livlig aktivitet.
Aarhus Havn skaber beskæftigelse for mange i byen og en udvidelse vil skabe flere arbejdspladser til gavn for hele byen.