DER ER SLET IKKE BEHOV FOR EN UDVIDELSE AF AARHUS HAVN - DET HANDLER OM NOGET HELT ANDET
DER ER IKKE BEHOV FOR EN HAVNEUDVIDELSE - MAN VIL BYGGE HØJHUSE
Aarhus Havn siger at der er behov for en gigantisk udvidelse af havnen et godt stykke ud i bugten. Containertransporten vokser og fremtidens transport skal være grøn; vi ser frem til flere varer og mere skibstrafik, siger havnen. Men det er ikke rigtigt. *
Containertransport er ikke grøn - ét containerskib udleder som en mellemstor by med 60.000 indbyggere. Fremtidens PtX-brændstoffer er ikke bæredygtige. Flere varer, flere skibe og lastbiler betyder mere CO2udledning og dermed klimakrise.
I fremtiden vil superstorme og vildt vejr - klimaforandringerne som videnskaben forudsiger dem, senest i FN's rapport fra 28.2.2022 af IPCC - sætte en stopper for øget skibstransport med lande langt væk. I stedet vil vi opleve flere varer, der produceres lokalt.
Og i øvrigt kan havnen sagtens klare sig med de arealer, den allerede har, viser vores undersøgelser. Fx er godsmængderne samlet set FALDET fra 2007 til 2020 (se PDF). Der er plads på havnearealerne, hvis man rydder op i den måde de bruges på (se PDF).
Vi er gået bag argumenter og tal fra Aarhus Havn. Det tegner et noget andet billede: Det er ikke muligt på sagligt grundlag at argumentere for nødvendigheden af den store udvidelse af havnen.
Hvad handler det så om?
Den egentlige grund til havneudvidelsen handler ikke om havnen og dens eventuelle pladsproblemer. Det handler om at skaffe sig arealer ud i bugten, hvor der kan bygges højhuse a la Aarhus Ø.
Havneudvidelsen giver også kapitalinvestorer - developperne som de kaldes af byrådet - nye muligheder for at komme billigt af med opgravet jord fra Aarhus’ mange igangværende byggeprojekter af højhuse, der skal have udgravet til P-kældre og fundamenter.
For når man udbygger havnen og godset aldrig indfinder sig, så får man selvfølgelig på et tidspunkt tilladelse til at sælge de kostbare grunde. Og grunde, med havudsigt til alle sider, bygget op i 50 etager er svimlende kostbare. Havnen skal være en pengemaskine, der på sigt kan give kommunen enorme indtægter fra salg af grunde og skatter fra nye boliger og indbyggere.
Sådan har man tænkt sig at ofre klima og havmiljø til fordel for forbrug og mere af den gammeldags form for blind vækst - mere byggeri, mere trafik, mer forbrug.