I forlængelse af høringssvar fra Arla og Salling Group vil jeg bakke op, at der findes andre muligheder, end at forringe området ved Tangkrogen langs Aarhusbugten.
Jeg bor selv i Aarhus midtby og benytter dagligt denne strækning og stranden om sommeren.
Der er de senere år sket en stigning af aktivitet og benyttelse af de unge og midtbybeboerne om sommeren ved stranden. Der er liv og miljø som skal bevares, da strækning har international karakter. Vi har brug for i Aarhus at kunne tiltrække turister, som kan blive betaget af denne ”unikke perle”.
Vores internationale gæster som overnatter på Hotel Helnan har en unik udsigt og en helt unik natur, som vi skal være stolte af, som ikke skal ødelægges af høje kraner, skæmmet udsigt og ødelagt strandlinje.
Udover det er det ødelæggelse af vores natur – det oplyses,
at havneudvidelsen medfører et CO2 udslip på 170.000 tons! Alene i byggefasen.
at næsten 750.000 lastbiler skal bruges til at lave opfyldningen!
Lastbilerne skal både frem og tilbage, så samlet 1,5 mio lastbiler igennem Aarhus.
at i mange år vil der passere én stor lastbil hvert minut i de 8 dagtimer
at der skal bruges 5,6 mio. kubikmeter fyld i etape 1 og heraf kommer kun ca 10 % fra udgravning af en Marselistunnel – med andre ord skal 90 % af de 5,6 mio kubikmeter fyld fragtes til havnen i samme periode som Marselis Boulevard er spærret for bygning af tunnel
at byggeaffald – lettere forurenet jord – hældes i havet
Vil beboere i Aarhus stadig kunne fange fisk fra deres jolle og vil vi stadig kunne se marsvin i bugten?