Gå til hovedindhold

Høringssvar

Miljøkonsekvensvurdering - Udvidelse af Aarhus Havn (Yderhavnen)

PAUSÉR/STOP BESLUTNINGEN! - INDDRAG BEFOLKNING OG CIVILSAMFUND - GENOPRET DEN DEMOKRATISKE PROCES OG TILLIDEN!!

Det er med harme og stor frustration jeg som borger opdager planer om havneudvidelse, hvilket vi som borgere ikke er blevet ordentligt informeret og inddraget i, således at vi kan nå at give vores mening til kende og at handle imod dette fælles eller individuelt. En sådan
beslutning, der kan have vidtrækkende konsekvenser for bugtens udseende, vores nære natur og miljø for os og for fremtidige generationer - må ikke træffes uden en grundigere inddragelse og oplysning af borgerne, foreninger og alle interessenter. Det er ikke tilstrækkeligt at gemme sig bag at have fulgt ”procedurer” her. De mange høringssvar og underskrifter der er kommet fra borgere de sidste dage, må være et kraftigt signal og opvågning for politikere og embedsfolk!!
- Dette er vel at mærke KUN de borgere, der har nået at høre om det, og har sat sig ind havneudvidelsen, og ikke alle de mange andre, der må finde ud af det efterfølgende og leve med konsekvenserne. Der kunne være sendt brev ud til alle borgere, med perspektiver der taler både for og imod, og om muligheden for at deltage i processen.

Den demokratiske proces lader meget tilbage at ønske - det er beskæmmende, udover mangel på oplysning og inddragelse af borgerne, at se åbenlyse interessekonflikter ved en borgmester der samtidig er formand for Aarhus havns bestyrelse, og derved har Aarhus havn jo let adgang til at få sine ønsker igennem. Ifølge bl.a. Roger Buch, forsker i kommunalpolitik, har borgmesteren et væsentligt habilitets problem (BT artikel d.1.3.22).
Og desuden at man fra politisk side går efter to anerkendte århusianske virksomheder som Salling group og Arla, der drister sig til at komme med nuancerede kritiske høringssvar, og hellere vil lytte til dem, der blot repeterer ensidige forældede argumenter om vækst.
Da der er tale om varige store ændringer af vores fælles lokalmiljø og natur, bør den demokratiske beslutningsproces skærpes og borgere/civilsamfunds synspunkter inddrages på en langt mere direkte og tungtvejende måde.

Jeg bliver så umådeligt ked af det, når jeg ser hvordan udsigten fra Tangkrogen og andre positioner, bliver skændet af udsigten til denne grå industrihavn med kraner og siloer (fx i Cowi’s rapport). Flere eksperter er fremkommet med kritik af at konsekvenserne vil være mere omfattende end antaget, herunder Ellen Braae (professor og arkitekt med ph.d. i landskabs- og byudvikling) og Rie Øhlenschlæger, (arkitekt, Akademisk arkitektforening Østjylland), der i Jyllandsposten d. 4.3.22. skriver:
”De planlagte havneudvidelser vil fra den bynære kyststrækning syd for byen for altid afskære oplevelsen af, at byen ligger i en bugt, da den visuelle kontakt .til Mols forsvinder. Det vil sige, at oplevelsen af den store skala forsvinder. De forelagte visualiseringer af den planlagte udvidelse står ikke mål med virkeligheden. På billederne er udvidelsen nogle streger op fra vandfladen, men vores oplevelse af det i virkeligheden er anderledes voldsom – der vil stregerne opleves som en mur, en adskillelse, en opdeling og udparcellering af havfladen”.
Det er fuldstændigt uacceptabelt at skænde natur og landskab på denne måde, som er ugenopretteligt!

I forhold til hav- og luftmiljøbelastningen ved massiv ekstra tung lastbiltransport og klapning af affald ved Hjelms dyb og ud fra Fløjstrup og Ajstrup strand – skulle vi dog ikke gå den modsatte vej og bevare miljøet, frem for at køre derud af efter de gamle vækst paradigmer?!

Man kan yderligere forstå, at Aarhus havn nu også vil forsøge at ”sælge” kraner og beton-mastodonter som ”varetegn” for Aarhus - enhver der kaster et blik på visualiseringerne må føle rædsel. Varetegn i Aarhus er bygninger som rådhuset, domkirken og Aros… og ikke mindst den smukke bugt tæt omkranset af skov og med udsigt hele vejen rundt i bugten til Knudshoved, Mols, Samsø etc., som ikke skal blokeres af en ekstra grim gold betonarm ud i vandet.

Som Marselisborg Sejlklub skriver i deres høringssvar:
”Projekterne til Yderhavnen og etablering af Marselistunnelen risikerer at fremstå som monumenter over en forfejlet og forældet udviklingsstrategi for Aarhus som kommende generationer skal lide under.”

Tryk nu på PAUSE/STOP knappen – og giv plads til inddragelse, eftertanke og flere perspektiver på sagen. Tak!
Download høringssvar som pdf

Afsender

Navn

Lisbeth Jespersen

Indsendt

11/03/2022 20:01

Sagsnummer

HS4985740

Informationer

Startdato
Svarfrist
Område
Midtbyen
Hørings-id

H406

Kontakt

TEKNIK OG MILJØ

Plan, Byggeri og Miljø

Karen Blixens Boulevard 7

8220 Brabrand

Telefon: 89 40 44 00

Ole Gregor på 4185 9889

Anne Haarmark (jordtip) på 2920 8166

Søren Sloth Lave på 4185 9841