Gå til hovedindhold
Miljøkonsekvensvurdering - Udvidelse af Aarhus Havn (Yderhavnen)

Forbud mod maxi-skibe i midi-havne, da det medfører landtransport mellem havne

Underskriftsindsamling på Borgerforslag.dk:
En containerhavn skal kunne modtage et maxi-skib fuldt lastet, ellers skal halvdelen af sendes med lastbil til og fra Rotterdam maxi-havn i modstrid med EU’s ’from road to sea’ strategi. Så for at skåne miljø, klima og vejnet bør der vedtages et forbud mod, at maxi-skibe anløber midi-havne.
Aarhus midi-havn mangler dybde. Den har 14 meter, men skal have knap 17 meter for at kunne modtage et Mærsk maxi-skib med 19.000 containere. Og knap 18 meter for at kunne modtage Ever Ace med 24.000 containere. Så 5.000 container skal sendes på lastbil over land for hver meter mindre dybgang.
Altså skal hver anden container på et Mærsk skib, og 2 af 3 på et Evergreen skib lastes om til og fra lastbil i Rotterdam, Europas dybeste maxi-havn. Derfra kan de så sendes videre på motorvejene og gennem den kommende Marselistunnel til Aarhus, hvor mange så bliver lastet om til mindre feeder-skibe til Østersøen.
I stedet for at udvide sin havn med ekstra areal til oplagring af det voksende antal containere på lastbiler til og fra Rotterdam bør Aarhus gøre som Stockholm, der løste problemet med sin midi-havn ved at bygge en ny maxi-havn 50 km mod øst ved Norvik. På samme måde kan Aarhus Havn bygge en maxi-havn ved Glatved, hvor havnedybden vil være 18-20 meter. Og som kan bygges som en ø-havn, hvor motorvejen fortsætter som en kajgade. Da en ø-havn opfylder de amerikanske sikkerhedskrav, kan den stå for hovedparten af Europas handel med USA.
Containertrafikken ventes især at vokse mellem Østasien og Østeuropa. Så fremover vil skibe laste om i Glatved i stedet for i Rotterdam. Og som bagland til en maxi-havn med direkte forbindelse til USA, Østasien og Østeuropa vil Østjylland opleve stor vækst i beskæftigelse.
Udvidelse af Aarhus Havn med tilhørende Marselistunnel forventes at koste 2x3 mia. kr. For samme beløb kan bygges Europas bedst beliggende maxi-havn ved Glatved samt en motorvej fra Hadsten forbi Aarhus Lufthavn til Glatved. Og med flere arbejdspladser end i en tunnel under Aarhus.
Download høringssvar som pdf

Afsender

Navn

Allan Tarp

Indsendt

11/03/2022 22:51

Sagsnummer

HS4737367

Informationer

Startdato
Svarfrist
Område
Midtbyen
Hørings-id

H406

Kontakt

TEKNIK OG MILJØ

Plan, Byggeri og Miljø

Karen Blixens Boulevard 7

8220 Brabrand

Telefon: 89 40 44 00

Ole Gregor på 4185 9889

Anne Haarmark (jordtip) på 2920 8166

Søren Sloth Lave på 4185 9841