Gå til hovedindhold

Høringssvar

Debatoplæg om Højbjerg Torv ved Oddervej og Rosenvangs Allé, 8270 Højbjerg

Traffiksikkerhed

Både Oddervej og Rosenvangs Alle er hovedtrafikårer ind og ud af byen.
Et forretningstorv med dagligvarebutik, og flere boliger, vil tiltrække mere trafik på disse i forvejen travle vej.
Udover at skabe yderligere trængsel for morgentrafikanterne og fyrafstenstrafikanterne, vil mere trafik på Rosenvangs Alle udgøre en forøget risiko for de mange skolebørn der krydser vejen hver morgen/eftermiddag på vej til/fra Kragelunds Skolen.
En indkørsel fra Rosenvangs Alle vil ydermere skabe risiko for både skolebørn og andre trafikkanter.
Der findes i dag 4 daligvarebutikker inden for 3 minutters kørsel fra Højbjerg Torv, 6-7 daligvarebutikker inden for 5 minutters kørsel, så der er vel ikke et behov.
Det ville være ansvarsløst af Aarhus Kommune at skabe usikkerhed i trafikken for at opfylde ikke ikke-eksisterende behov kreeret af en privat bygherre.
P-pladser for biler og cykler, boliger i flere etager, grønne områder og daligvarebutikker findes allerede et stenkast væk på Kridthøj Torv.
Det giver mere mening at skabe boliger, daglivarebutikker og grønne områder i udkanten af byen og oplandet.
Jeg håber på og regner med at Aarhus Kommune og ledelse lægger vægt på borgernes velfærd, fremfor at føje en privat bygherre.
Do the right thing!
Thomas Andersen


Thomas Andersen tilføjede et høringssvar den 6. April 2022. Det tilføjede høringssvar er kopieret ind nedenfor:


Hvem lytter Aarhus Kommune til?
Jeg deltog i kommunens orienteringsmøde d.5 April
Før mødet, var jeg en smule bekymret for de trafikale konsekvenser af lokalplansforslaget.
Rosenvangs Allé er jo trods alt en skolevej.
Nu hvor jeg er blevet klogere på forslaget, på processen og på embedsmændenes tankegang, står jeg fuldstændig uforstående overfor hvordan Rema1000’s ansøgning overhovedet er blevet taget seriøst og endda nu eksisterer som et lokalplansforslag, som man faktisk overvejer.

Udover en ind-/udkørsel til Rosenvangs Allé, vil der også være Vareindlevering på den side.
Hvor tit bliver der leveret til Rema1000 i løbet af en dag? 10-15 lastbiler dagligt? Som skal bakke ind, mens de blokerer begge vejbaner. Og affaldsafhentning oveni !!

Supermarkeder har åbenbart en tommelfingerregel. Jo større parkeringsplads, jo flere kunder.
Man regner umiddelbart med at Rema1000 vil genere omkring 1000 flere biler i døgnet.
Østjyllands politi blev bedt om at lave en trafikal analyse af en ind-/udkørsel fra Oddervej og mente at det var en dårlig idé. Især fordi der kører cykler på cykelstien på Oddervej.
Embedsmændene har ikke bedt dem om en lignende analyse om en ind-/udkørsel fra Rosenvangs Allé? Hvorfor ikke? Fordi cyklerne ikke kører på en cykelsti?

Behovsanalysen for at opføre endnu et supermarked i lokalområdet, er ”at Rema1000 mener der er et behov.” Derfor mener embedsmændene ikke at der er behov for at lave behovsanalyse.
Og så mener de i øvrigt også, at det kunne jo også være dejligt for de borgere, som bor længere mod øst, at kunne lade bilen stå og få en cykel- eller gåtur ud af deres indkøb.
Det er sikkert også dejligt at slæbe sine indkøbsposer hjem, men skal den fornøjelse sikres på bekostning af skolebørnenes sikkerhed på skolevejen, eller på en trafikal ”flaskehals” lige i starten af Rosenvangs Allé?

Embedsmændene er også meget interesseret i ”storby-fornyelse”. Og den eksisterende parkeringsplads på hjørnet af Rosenvangs Allé, jo en grim plet i landskabet.
Enig!
Kønt er det ikke. Men den kunne evt. forskønnes, uden at man behøver at byggere et Rema1000 supermarked.
Men det er jo ikke kun et supermarked. Rema1000 vil være forpligtiget til at skabe grønne områder på pladsen (lige på den anden side af en forholdsvis stor og, grøn skov?)
Behov?

Lokalplansforslaget kan kun vedtages hvis der foretages nogle radikale ændringer i lokalplanen.
Den maksimale bebyggelsesprocent på 50% skal ændres til 70%. Hvorfor har man en maksimal øvre grænse, hvis man bare kan ændre den når Rema1000 beder om det?
Og benyttelsesformålet med nabogrunden skal ændres. En del af boligområdet skal konverteres til centerområde, således at man kan bygge detailhandel i stedet for bolig (fordi Rema1000 beder om det).

Aarhus kommune virker til at være særdeles villig til at gå ekstra langt for at kunne klemme Rema1000 ind på det hjørne. Hvorfor er kommunen villig til at hugge en hæl og klippe en tå for Rema1000?

Og lige om lidt kommer der et nyt boligområde lidt længere ude af Oddervej. Mon ikke nogen af de nye beboere kommer til at køre bil op og ned ad Rosenvangs Allé et par gange om dagen? Oven i de 1000 flere estimerede biler.
Forbi ind-/udkørslen til parkeringspladsen, og vareindleveringen til Rema1000s nye butik.
En ny butik, som i øvrigt kommer til at ligge 1,5 kilometer væk fra Rema1000 på Oddervej. Behov?

Efter høringsperioden, skal forslaget viderebehandles, hvor vismænd og byråd skal ind over.
Man kan da håbe på at de ikke vurderer fordele og ulemper ud fra behovsanalysen og Østjysk politis trafikale rapport.


Thomas Andersen tilføjede et høringssvar den 12. April 2022. Det tilføjede høringssvar er kopieret ind nedenfor:
Kære Aarhus Kommune
Og vismand, og byråd.
Hvorfor har embedsmændene ikke bedt Østjysk politi om en trafikal vurdering af lokalforslaget omkring vareindlevering og ind-/udkørsel fra Rosenvangs Allè, som man gjorde fra Oddervej?
Noget at tænke over.
Hvis en Rema1000 øger trafikken på skolevejen, måske endda danner nogle trafikale flaskehalse i løbet af dagen, hvordan kommer situationen så til at se ud i fremtiden når Marselistunnelen står klar, og maskinfabrikken på Oddervej er konverteret til et boligkvarter?

Behovsanalysen i dag er Rema1000's analyse. Beboerne i området er generelt ganske tilfredse med de eksisterende indkøbsmuligheder.

Er I villige til at risikere en katastrofal traffiksituation, med nedsat sikkerhed for skolebørnene, udelukkende for at føje Rema 1000 (igen)?

virker det som noget I kan blive genvalgt på?

Mvh
Thomas
Download høringssvar som pdf

Afsender

Navn

Thomas Andersen

Indsendt

18/03/2022 13:19

Sagsnummer

HS7970413

Informationer

Startdato
Svarfrist
Type
Indkaldelse af ideer og forslag
Område
Holme - Højbjerg - Skåde
Hørings-id

H427

Kontakt

TEKNIK OG MILJØ

Plan, Byggeri og Miljø

Karen Blixens Boulevard 7

8220 Brabrand

Telefon: 89 40 44 00