Gå til hovedindhold

Høringssvar

Debatoplæg om Højbjerg Torv ved Oddervej og Rosenvangs Allé, 8270 Højbjerg

Afvikling af trafikken omkring den påtænkte Rema1000 butik på Rosenvangs alle mm

Hvorledes tænker kommunen, at trafikken skal kunne afvikles på forsvarlig vis omkring den påtænkte Rema1000 butik, når hele hjørnet omkring Højbjerg torv, er så trafikkeret som det er i dag.
I følge de vejmålinger, vi har kunne finde passere der ca. 10.000 biler på Oddervej pr dag og ca 4000 biler på Rosenvangs Alle pr dag. Dvs. at hvis der kommer ca. 1000 biler til en REMA1000 butik i døgnet, så må vi forvente at belastningen i Højbjergkrydset bliver markant forøget. Biler på vej ud af byen vil vælge at dreje til højre op af Rosenvangs alle istedet for at forsætte direkte op af Oddervej og en øget belastning må også forventes fra butikken via Højbjerg krydset og igen op af Oddervej. Om denne ekstra belastning på Rosenvangs Alle er omkring de 20% kan nok kun tekniske folk beregne, men der er ingen tvivl for os, som mange gange dagligt i myldretrafik passere Højbjerg torv, at det på ingen måde er befordrende for trafikken hverken for biler, cykler og gående.
Dertil kommer vareindleveringen, som her er kombineres med bus holde pladsen. For hvorledes tænker kommunen og politiet, at det er forsvarligt at 8-10 lastbiler dagligt skal holde/krydse Rosenvangs alle, for at parkere i lastelommen/bus holdepladsen og det på en skolevej og der er ingen cykelsti!
Vedhæftet er billede af hvorledes der leveres varer til den eksisterende REMA1000 butik ved Skåde skole (også en skolevej). Vi ser faktisk, at der næsten daglig ankommer REMA1000 lastbiler til levering kl 8.00 ved Skåde skole præcist når alle skolebørn er på vej og midt i myldretrafikken? Der er også tit flere lastbiler, som venter på at komme til, hvilke forværre sigtbartheden markant. Alle disse problemer vil også opstår på Rosenvangs alle, hvis kommunen tillader opførsel af den påtænkte REMA1000 butik. Men som tidligere nævnt er der ingen cykelsti på Rosenvangsalle - det er der dog på Oddervej.
Og dertil kommer affalds molokker, som skal tømmes via en lastbil, der skal holde ved siden af indkaststedet, hvilke kunne bliver på vejbanen eller hvor?.

I forbindelse med opførsel af en REMA1000 butik som angivet på debatoplægget vil det meste af butikken bliver opført på Rosenvangs Alle 245, som ikke har center status. Vi ser det umuligt at acceptere opførelsen af det tiltænkte, fordi der på skitserne ikke er indtegnet plads til køleanlæg, ventilationsanlæg, pappresser mm for dagligvarebutikken. Især vent og køleanlæg ser vi alle steder placeres på tag til enorm gene for de nærmeste naboerne, og eftersom butikken kommer til at ligge helt op af skel til mange eksisterende villaer er dette helt uacceptabel.

I forhold til om der skal tillades at det er ok at bygge i 4 etager i stedet for 3 etager, som den eksisterende lokalplan giver mulighed for. Jeg finder det stærkt bekymrende at alle de projekter som er på tegnebrættet op af Oddervej alle lægger op til flere etage højder end tilladt. Hvis kommunen giver tilladelse til at det tilføjes ekstra etagehøjder her på Højbjergtorv, vil det danne præcedens for andre projektudviklere i fremtiden. Vi ved at der er tidligere har været forsøgt at tilføje en ekstra etage på Oddervej 61, hvilke der blev givet afslag til.

Vedr. Bebyggelsesprocenten, så er der igen gode argumenter for, hvorfor det skal tillades at overskride bebyggelseskravene med 20%. Ønsker kommunen og borgerne virkelig kontant en fortætning af bygningsmassen i det ellers så skønne Højbjerg? Og som privat person bliver jeg stødt over at projektudviklere gang på gang får lov at gå ud over lokalplaner og bebyggelseprocenter, mens alle private skal overholde reglerne til punkt og prikke. Ikke hermed sagt at dette området ikke trænger til en opfriskning. Det støtter vi naturligvis gerne, men nybygning må være indenfor reglerne og på de områder som i dag er udlagt til center.

PT har projektudvikleren medregnet kommunens parkeringsplads ud mod Oddervej (ca. 400m2), for at sikre plads sig nok parkeringspladser for ellers vil det ikke være muligt at bygge de ca. 15 lejligheder over dagligvarer butikken. Kravet er min 1 p-plads pr. Bolig eller dobbelt udnyttelses af p-pladserne til mindre boliger. Men skal dette parkeringsareal ikke sendes i udbud? Det kan vel ikke blot foræres til REMA1000?
Kan der blive talte om ungdomsboliger? I så fald vil gener fra tagterrassen være markante.

Som nabo til projektet stiller vi også krav om at projektudvikleren afholder udgifter til opførsel af støjhegn i skel mod alle naboer i en højde, som skal aftales og godkendes af alle parter. Samtidig appellere vi til at der fra kommunens side stilles høje krav til projektudvikleren vedr placering af tagterrasse, altaner mm, for at minimere indkigs genrer til de eksisterende villa haver mest muligt.

Vi spørger ligeledes kommunen hvor det grønne område til glæde for byens borgere er henne? Det fremgår ikke af debatoplægget. Det gård miljø, som er malet grønt på skitsen tilhøre ikke projektudvikleren, det er gårdmiljøet tilhørende boligblokken med Fru Lund!
Kommunens eksisterende p-plads mod Oddervej kunne med stor fordel anvendes til en grøn Oase, med bænke o.lign afskærmet fra Oddervej og til glæde for alle borgere i området.
Download høringssvar som pdf

Afsender

Navn

Trine Fleischer

Indsendt

21/04/2022 12:17

Sagsnummer

HS6181612

Informationer

Startdato
Svarfrist
Type
Indkaldelse af ideer og forslag
Område
Holme - Højbjerg - Skåde
Hørings-id

H427

Kontakt

TEKNIK OG MILJØ

Plan, Byggeri og Miljø

Karen Blixens Boulevard 7

8220 Brabrand

Telefon: 89 40 44 00