Gå til hovedindhold

Høringssvar

Debatoplæg om Højbjerg Torv ved Oddervej og Rosenvangs Allé, 8270 Højbjerg

Trafikafklaring først

Krydset mellem Oddervej, Rosenvangs Allé og Grumstolsvej – det såkaldte Højbjergkryds, Rio-kryds eller Højbjerg torv – spiller en central rolle for trafikken i både Højbjerg og Skåde og ikke mindst for den vigtige indfaldsvej fra syd – Oddervej.
- Daglig pendling til de sydlige forstæder og opland
- Trafikknudepunkt for den offentlige trafik, hvor der dagligt er op imod 240 busser, der har stoppested
- Skolevej til Kragelundskolen med over 900 skolebørn
- Vejen til attraktionerne i den sydlige del af byen, som eksempelvis Moesgaard Museum og Marselisborg skovene
- Ved seneste trafikopmåling var den gennemsnitlige døgntrafik ca. 13.200 biler på Oddervej (2020 under Covid-19) og ca. 5.200 biler på Rosenvangs Alle (2016-tal)

Højbjergkrydset er et komplekst kryds med sving, højdeforskelle og sideveje med udkørsel, der gør, at man ikke har optimale oversigtsforhold. Derudover er der på Rosenvangs Allé et busstoppested umiddelbart ud for den påtænkte ind- og udkørsel til den planlagte dagligvarebutik og samtidig er der ikke etableret cykelsti på Rosenvangs Allé.

At etablere en dagligvarebutik med ind- og udkørsel i umiddelbar nærhed af krydset og med en forøget mængde tunge varetransporter vil kompleksiteten i krydset utvivlsomt øges. Det frygtes derfor, at man dermed forhøjer risikoen for ulykker.

Højbjergkrydset er en flaskehals på Oddervej, og specielt i eftermiddagsmyldretiden kan der forekomme kødannelse for trafikken mod syd. Ligeledes er Rosenvangs Allé også tætpakket mod øst i myldretiden. Der er et tidsmæssigt sammenfald mellem myldretid i trafikken og spidsbelastningen i en dagligvarebutik, og placeringen af en dagligvarebutik i et i forvejen trafikbelastet kryds vil sandsynligvis væsentlig hæmme fremkommeligheden på Rosenvangs Allé med risiko for afledte effekter på Oddervej.

Flere gange årligt bliver Højbjergkrydset ekstra belastet, når Strandvejen lukkes i forbindelse med arrangementer – triatlon, cykelløb, DHL-stafet, Aarhus City halvmaraton osv. I disse perioder hæmmes fremkommeligheden på Rosenvangs Allé i meget stor grad. Med de ambitiøse planer omkring udviklingen af Kongelunden bliver denne ekstraordinære belastning af Højbjerg-krydset forventeligt større i fremtiden.

Der er ingen tvivl om at en eventuel realisering af projektet vil have en negativ effekt for områdets fremkommelighed og trafiksikkerhed og før der kan tages stilling til centerområde, bebyggelsesprocent, osv. bør der være en afklaring omkring det overhovedet er muligt at lave en trafikal løsning, der tilgodeser både sikkerhed og fremkommelighed. Derfor bør der før man går videre med processen foretages en detaljeret trafik-analyse og en detaljeret trafikløsning som er godkendt af såvel politiet som kommunens mobilitetsafdeling. Alt andet vil være splid af tid for såvel kommune, borgere og projektejeren.
Download høringssvar som pdf

Afsender

Navn

Søren Hjorth Krarup

Indsendt

21/04/2022 20:58

Sagsnummer

HS4664358

Informationer

Startdato
Svarfrist
Type
Indkaldelse af ideer og forslag
Område
Holme - Højbjerg - Skåde
Hørings-id

H427

Kontakt

TEKNIK OG MILJØ

Plan, Byggeri og Miljø

Karen Blixens Boulevard 7

8220 Brabrand

Telefon: 89 40 44 00