Gå til hovedindhold

Høringssvar

Høring vedrørende forslag om justering af skolehenvisningspolitikken

Høringssvar vedr Henvisningspolitikken

Høringssvar vedr. forslag om justering af henvisningspolitikken

Skolebestyrelsen på Skjoldhøjskolen har på det møde d. 29. august drøftet Aarhus kommunes forslag om justering ag henvisningspolitikken.
Indledningsvis vil skolebestyrelsen gerne kvittere for intentionerne med nærværende forslag. Det har altid været et mål for vores skole, at flest muligt af distriktets elever, går på Skjoldhøjskolen. Forslaget om at forhøje den procentvise andel elever med sprogstøttebehov, vil medvirke til at styrke den intention.
Der skal samtidig ikke herske tvivl om, at opgaven med elever med udvidede sprogstøtte behov ER en stor og meget væsentlig opgave – og en opgave vi på Skjoldhøjskolen tager meget alvorligt. Det ligger os meget på sinde, at altid kan understøtte vores elever bedst muligt – også dem med sprogstøttebehov.
Derfor er forslaget om at forhøje procentsatsen fra 20 – 25% grund til at vi overvejer grundigt, om det er muligt at have tilstrækkelig høj kvalitet i det pædagogiske tilbud, hvis vi forhøjer procentsatsen til 25%.
Aktuelt har Skjoldhøjskolen flg. Fordeling af elever med sprogstøtte på de forskellige klassetrin:
0. Klasse – 20%
1. klasse – 24%
2. klasse – 15%
3. klasse – 17%
4. klasse – 24%
5. klasse – 17%
6. klasse – 29%
7. klasse – 16%
8. klasse – 19%
9. klasse – 32%
Med et aktuelt gennemsnit på 21%, kan en yderligere forhøjelse virke som meget stor mundfuld, og det er også derfor vi knytter følgende forudsætninger til en fuldtonet tilslutning til forslaget:
• En forhøjelse af procentsatsen fra 20 – 25 skal alene gælde for 0. klasse. Det vil understøtte målsætningen om, at flere børn fra vores skoledistrikt kan starte i egen distriktsskole.
• Ved internt skoleskift i Aarhus kommune, skal elever med sprogstøttebehov, fra fx 3. årgang, have ny sprogscreening inden overflytning til ny skole.
• Det skal tydeliggøres i den enkelte skoles budgettildeling hvor mange ressourcer der følger med opgaven, og der skal være en tydelig sammenhæng mellem procentsatsen og ressourcetildelingen generelt.
• Det skal sikres, at de enkelte skoler har tilstrækkelig adgang til DSA vejleder, herunder også mulighed for at søge ressourcer til opkvalificering af personalet i DSA opgaven.

Skolebestyrelsen på Skjoldhøjskolen
Download høringssvar som pdf

Afsender

Navn

henrik schou

Indsendt

30/08/2022 13:50

Sagsnummer

HS4903225

Informationer

Startdato
Svarfrist
Type
Dagtilbud og skole
Område
Hele kommunen
Hørings-id

H477

Kontakt

Cathrine Dahlgren Garbers

E: gcad@aarhus.dk - M: +45 4185 7820



OBS: Alle høringssvar skal afgives her via høringsportalen. Høringssvar kan ikke sendes på mail til ovenstående.