Gå til hovedindhold

Høringssvar

Høring vedrørende forslag om justering af skolehenvisningspolitikken

Skolehenvisningspolitik Aarhus Kommune

Høringssvar vedr. justering om af skolehenvisningspolitikken fra bestyrelsen på Åby Skole

Overordnet anerkender Åby Skole behovet for, at vi som by lykkes med at skabe god balance i elevsammensætningen i Aarhus Kommune. Vi bidrager i høj grad hertil og har med knap 1/3 tosprogede elever haft held til at blive en af de folkeskoler, der løfter børn med sprogstøttebehov fagligt.

Vi er stolte af, at vi løser denne vigtige samfundsopgave i en folkeskole, som flertallet af vores forældre bakker op om. Vi oplever, at vi i dag driver en skole, der med stort engagement både fra ansatte og forældre langt hen ad vejen lykkes med løfte børn med sprogstøttebehov.

Vi har på Åby Skole hidtil profiteret af reglen om, at der maksimalt må være 20% på en årgang med et ikke-uvæsentligt behov for støtte i dansk. Den nuværende regel understøtter, at vi på seriøs og professionel vis kan hjælpe de 20%, som har behov for ekstra støtte til sprogtilegnelsen.

En ændring fra 20% til 25% ville i sagens natur indebære en stigning i antallet af elever med sprogstøttebehov, og det kan blive svært for os at fastholde den høje kvalitet i arbejdet med at løfte børnene fagligt.

Vi er desuden bekymrede for, at dette forslag vil forstærke søgningen mod privatskoler, og en konsekvens kan således i værste fald blive, at den eftertragtede bæredygtige elevsammensætning sættes over styr på en skole som vores.

Baggrundsmaterialets rapport giver grund til flere bekymringer:

• Som det fremgår af rapporten efterlyser DSA-ressourcepersoner langt flere ressourcer til at støtte elever med sprogstøttebehov; herunder bl.a. for at sikre afgørende ressourcer til støtte og ikke mindst opfølgning, som denne elevgruppe har ret til som følge af, at de er blevet fritaget deres frie skolevalg.

• Som det ligeledes fremgår af rapporten, gør mange lærere i rapporten opmærksom på, at der mangler kompetenceudvikling i dansk som andetsprog.

Hvis man med dette afsæt hæver procenten af elever med sprogstøttebehov, er der risiko for, at det kan få store negative konsekvenser for elever med sprogstøttebehov.

Vi ser således ikke, at forslaget er en løsning på de dilemmaer, der fremgår af høringsmaterialet.
Download høringssvar som pdf

Afsender

Navn

Nina Hauge Jensen

Indsendt

15/09/2022 08:57

Sagsnummer

HS0651013

Informationer

Startdato
Svarfrist
Type
Dagtilbud og skole
Område
Hele kommunen
Hørings-id

H477

Kontakt

Cathrine Dahlgren Garbers

E: gcad@aarhus.dk - M: +45 4185 7820



OBS: Alle høringssvar skal afgives her via høringsportalen. Høringssvar kan ikke sendes på mail til ovenstående.