Gå til hovedindhold

Høringssvar

Debatoplæg om Karréen Ceres Krydset, Viborgvej, Herningvej, Silkeborgvej (Prismet)

Høringssvar ang. karrébebyggelse på Viborgvej, Herningvej, Silkeborgvej & Cereskrydset

Grundlæggende er det en god idé med ny bebyggelse på grunden, da en stor parkeringsplads og en benzintank ikke virker til at være optimal udnyttelse af pladsen i midtbyen. Derfor er jeg også positivt stemt over for, at den nye bebyggelse bliver med en blanding af bolig, service og erhverv, da det vil sikre et større liv i området – og særligt om aftenen, hvor grunden er meget mørk, og der ikke er meget aktivitet.

Som beboer på Herningvej er jeg dog meget bekymret for, hvordan et 6 etagers højt karrébyggeri vil påvirke boligsituationen for os, der bor tæt på. Jeg forudser, at en stor del af de eksisterende lejligheder på Herningvej vil blive lagt i skygge en stor del af dagen. Samtidig er der også spørgsmålet om privatliv. Mange lejligheder på Herningvej er udstyret med store vinduespartier og karnap, hvor et byggeri meget tæt på vil medføre, at der vil være en høj grad af indkig til boligerne, medmindre man rykker karréen længere ind på grunden. Seks etager vil også på dele af Herningvej være højere end de eksisterende bygninger, der nogle steder kun rummer fem etager. Desuden vil et højt byggeri medføre en risiko for, at træerne på Herningvej ikke får det sollys, de kræver.

Ny beklædning af Prismet er velkomment, da det lige nu fremstår meget mørkt og malplaceret i området. Dog vil en forhøjelse af bygningen medføre gener for beboere tæt på samt for Den Gamle By og Botanisk Have, der begge er Aarhus-vartegn, der bør værnes om. Her er der også et spørgsmål om, hvorvidt seks etagers karré-bebyggelse vil kunne ses fra Den Gamle By.

En bebyggelsesprocent på op til 445 % er meget kritisabelt, da det overhovedet ikke harmonerer med bebyggelsesprocenten for bygningerne omkring og vil derfor ikke passe ind i området. Et forslag på så høj en bebyggelsesprocent kan opfattes som, at man vil tilfredsstille PFA’s ønsker snarere end borgernes. Et så tæt byggeri vil have store konsekvenser for bydelens udtryk, æstetik samt de omkringliggende beboeres trivsel.

Grønne områder er velkomment og stemmer også overens med kommuneplanen for midtbyen. Dog opfatter jeg det ikke som tilstrækkeligt at have en smal indgang til det grønne område på Herningvej, da det er tvivlsomt, om offentligheden vil bruge det. Vil man virkelig have grønne områder i sin by, skal der meget mere til. Der skal være flere indgange, det skal være tydeligere, hvor man går ind, og man skal ikke føle sig lukket inde i en stor karré med seks etager på næsten alle sider. Det er vigtigt med grønne områder, men man bør sikre sig, at det ikke bliver et komplet dødt område, hvor hverken offentligheden eller beboere har lyst til at opholde sig.

Det er virkelig ærgerligt, at så stort og vigtigt et sted i Aarhus ikke er blevet lagt ud som konkurrence, da det ville have sikret nogle alternative forslag og ideer til udviklingen af området.

Desuden er det for mig som nuværende beboer vigtigt, at parkeringspladser fortsat vil være tilgængelige under et byggeri.

Man bør også drøfte, hvordan man sikrer parkeringsmuligheder efterfølgende, hvis området får mange nye beboere. På samme tid er det vigtigt at diskutere eventuelt trafikale problemer, der kan være en udfordring på særligt Herningvej, der ikke er skabt til meget trafik. Man kan overveje at lukke vejen af ved udkørslen til Viborgvej.
Download høringssvar som pdf

Afsender

Navn

Anna Fynbo

Indsendt

09/09/2022 17:44

Udtaler sig som

Privatperson

Sagsnummer

HS9450389

Informationer

Startdato

Svarfrist

Type

Indkaldelse af ideer og forslag
Område
Midtbyen

Hørings-id

H481

Kontakt

TEKNIK OG MILJØ

Plan, Byggeri og Miljø

Karen Blixens Boulevard 7

8220 Brabrand

Telefon: 89 40 44 00