Gå til hovedindhold

Høringssvar

Byudvikling ved Høgemosevej og Trige Centervej

Høringsbidrag vedr. Trige Centervej og Høgemosevej

Høringsbidrag vedr. byudvikling ved Høgemosevej - Trige Centervej, 8380 Trige
Af Birthe Havmøller, 9/10 2022

Drømmen om at ha’ naturen lige udenfor vinduet
Markerne langs Trige Centervej har i mange år været ”vores” grønne udsigt fra Trigeparken, Boligforeningen Ringgårdens afd. 19 og afd. 20. Når markerne kaldet 360227BO og 360226BO bliver bebygget, så forsvinder en stor del af det åbne landskab syd for Trige.
Træk endelig byggeriet i delområderne I-V væk fra vejen.

1. Den ”grønne linje” med 50+ egetræer, som vokser i grøften langs Trige Centervej skal venligst FREDES.

Vejtræerne skal bevares, fordi de giver området karakter. Egetræerne er et smukt og værdifuldt element i Trige. Den grønne linje med egetræer langs Trige Centervej fortsætter langs Holmkærvej, hvor den bliver til en lang allé – se vedhæftede to fotos. Egetræerne kan i kraft af deres alder (30-40 år?) og tilknytning til den ældre del af Trige være med til at skabe dynamik, afveksling og modspil til de nye boliger, man har planer om at bygge på marken langs Trige Centervejs sydside. I mine øjne vil det være at misligholde af landskabet, hvis man fælder dem.

Glæden ved at nyde naturen. Det at være i kontakt med jorden/naturen, at være med i et plantefælleskab eller at ha’ sin egen nyttehave, at sidde på terrassen eller at kunne gå en tur i skoven er vigtigt for folk, som flytter ud på landet eller vælger at bo i Århuskommune, men udenfor selve Århus.

”Kom til Trige og bo tæt på skov og motorvej”. Her har vi en konstant baggrundsstøj fra motorvejen. Bærmoseskoven er en fin grøn ”støjmur” over mod motorvejen, men den er desværre ikke nogen 100 % effektiv støjmur. Men vinden er stadigvæk frisk her ude på landet, så længe at biogasanlægget i Søften ikke lukker for mange store ”brune prutter” ud, som så driver her over til os med vestenvinden.

Vedr. 360217RE
Et rekreativt område: idéen om at lave en aflang hjørneskov/grønt område med stier i dette område er en fin idé. Træerne kan på sigt give læ og skabe en grøn zone mellem det nye boligkvarter og Triges industrikvarter samt motorvejen ovre bagved. Men i stedet for at plante træer fra Høgemosevej og helt op til Trige Centervej, så vil jeg foreslå:

1. at haveforeningen ’De grønne fingre’ får mulighed for at udvide ved at der afsættes jord til en serie nye små nyttehaver på marken ved siden af haveforeningen i den vestlige ende af det rekreative område.

Og frem for at plante hele det øvrige område til med almindelige løvtræer, så foreslår jeg:

2. at der plantes et par æblelunde, hver med 25-30 træer, så der fremover vil være gratis æbler nok til hele Trige.

Skal Trige være en ”sove-landsby”?
Trige er godt på vej til at blive en sovende landsby. Vi har i mange år har levet med den stille butiksdød. Rema 1000 lever højt på, at butikken ligger så tæt på Randersvej, at folk på vej hjem fra arbejde gør deres indkøb dér. Dagli’Brugsen på Smedebroen og GLS pakkeshoppen lukker til december… og lægen flytter snart sin klinik til Lisbjerg. Malerforretningen er allerede lukket og letbanen nåede aldrig ud til Trige… Vores største udfordring er denne uheldige negative spiral.

Vedr. 360227BO - delområderne I-V
De nye boligkvarterer skal være bæredygtige både i miljømæssig forstand, økonomisk set i forhold til, at Trige bare er en ganske almindelig landsby. Vær med til at gi’ Trige et løft i den gode retning:

1. Gør plads til lokalkøbmand, pakkeshop, bagerudsalg, grøntsag bod/container og cafékaffe til at drikke ude på købmandens bænke, i stil med NYMA i Nye, som arbejder på at skabe et lokalt mødested for folk i og omkring butikken.
2. Indtænk nogle små erhvervslejemål ind i byggeplanerne, så lokale iværksætterne kan hjælpes på vej i Trige.
3. Tag opgaven seriøst med at skabe en god infrastruktur (lyskryds, fodgængerfelter, heller på vejen, cykelsti og gangsti) nu da Trige Centervej bliver til en skolevej, når byggeriet på sydsiden af vejen er færdigt.
4. Vær med til at sikre, at vi fortsat har Midttrafik bybus til Trige. Bevar stoppestedet på Trige Centervej. Adgang til kollektiv trafik er meget vigtig for en landsby som Trige i en tid, hvor busruter bliver nedlagt en efter en.

Skab en vision med en wow-effekt!
Hjælp venligst den private bygherre med at skabe en fin vision, der giver rum til fællesskab blandt beboerne og ”legeplads” ildsjæle. I dag forventer vi også, at et byggeri er et miljømæssigt bæredygtigt med solceller på tagene, spillevandsrensning og regnvandsopsamling til skyl i toiletterne og havevanding.

Skab en wow-effekt så vi, beboere i Trige Parken, bliver både misundelige og inspirerede. Skab et kvarter, som kan tiltrække masser af ildsjæle.
Disse fællesaktiviteter/faciliteter (eller nogle endnu bedre) kan tænkes ind i byggeprojektet:

1. et vel indrettet ”torv” med udendørs siddepladser til 50-70 personer
2. udendørs pizzaovn som pizzaklub eller børnefamilier kan samles ved til fælles sommermadoplevelser
3. beboerhus med madklub og plads til børnefester, konfirmationer m.m.
4. lokaler til forskellige beboeraktiviteter - kreacafé, yoga, tango, lindy hop, keramik, stenslibning, cykelværksted …
5. plantefællesskaber; krydderurtebede i stedet for bede med prydbuske; små nyttehaver; plantekasser, højbede, bærbuske i stedet for prydbuske, regnvandsopsamling m.m
6. en ”forgrønning” af alle nye privatveje, brandveje og parkeringspladser og gæsteparkering

Rækkehuse og 2-plans lejlighederne omkring et ”firkantet” gårdrum, giver folk en udsigt til nabohusene. Det kan være godt og trygt at vide, at man har folk omkring sig og børnene har legekammerater, som bor tæt på. At bygge i højden for at give folk lejligheder med ”flotte udsigter” lægger landskabet efter min mening ikke direkte op til. Vores udsigt er ikke så flot som den de har i Lisbjerg eller Elev. I horisonten mod syd og vest fra delområderne I-V er der nærliggende træer og levende hegn, nabogårdenes bygninger, industri-kvarterets store bygninger og asfaltfabrikkens skorstene.

Ændringen til ny maksimal bøjningshøjde på 14 meter lyder højere end nødvendigt set i forhold til bygninger i 3-plan uden høj kælder. Jeg formoder idéen er at bygge boliger med en loftshøjde på 3 m til 3,80 m frem for den sædvanlige 2,60 m. At bygge ”herskabslejligheder” kan ha’ en vis wow-effekt for et nyt kvarter, men Trige er ikke den bedste adresse til en nybygget herskabslejlighed. Her forventer folk en bolig til en overkommelig husleje.
Der nogle ting som springer i øjnene, når man kigger på arkitekttegningerne i det nyeste projektgrundlag:

I må se at få styr på infrastrukturen!
Forhistorie. I Trige har man i årtier bedt kommunen om at anlægge en cykelsti (dobbeltsporet) langs nordsiden af Trige Centervej, så Trige bliver forbundet med cykelstien langs Randersvej. Men af en eller anden grund, så er ønsket blevet afvist år efter år af kommunen. Infrastrukturen for bilister, fodgænger og cyklister er en stor udfordringer.

Trige Centervej - en sikker skolevej?
Trige Centervej er en trafikeret vej også med tung trafik, der kører videre ad Høgemosevej ind til industrikvarteret. Alle børn i de nye boligkvarterer forventes at skulle gå i skole på Bakkegårdesskolen. Dermed bliver Trige Centervej til en skolevej. Det alene er nok efter min mening til at trafikhastigheden skal sænkes på vejen.

1. Trige Centervej bliver en skolevej – trafikhastighedsgrænsen skal sættes ned.
2. ”Din fart”-tavler på Trige Centervej.
3. Byskiltet skal flyttes fra Trige Parkvej og ud på Trige Centervej mellem Randersvej og Trige Parkvej.
4. Lav fodgængfelter på Trige Centervej ved busstoppestedet og lyskryds ved Trige Centervej/Smedebroen.
5. Lav lyskryds i T-krydset ved Trige Centervej/Randersvej, så folk i bil kan komme ud fra Trige Centervej i myldretiden.
6. Fodgængerfelt eller tunnel ved busstoppestedet, hvad er bedst?

Hvis man vælger at lave en gangtunnel, så skal være lige ved busstoppestedet på Trige Centervej, da en smuttur over parkeringspladsen og ind mellem blokkene er den mest direkte vej til skolen for børn, der kommer fra det nye kvart ved sydsiden af Trige Centervej.
Jeg har lavet en lille trafikundersøgelse af biler, som passerede busstoppestedet på Trige Centervej; jeg har talt biler i 10 minutter på følgende tidspunkter:

Mandag kl. 7:35-7:45 - 46 biler, heraf 4 lastbiler og en bus.
Tirsdag kl. 16.35 -16.45 - 54 biler, heraf 5-6 lastbiler (Postnord lastbil, en af stilladsfirmaets vogne, et par asfaltvogne fra asfaltfabrikken og en renovationsvogn med retning mod forbrændningen, Energipark Lisbjerg).
Torsdag kl. 14.05-14.15 - 47 biler heraf, 3-4 lastbiler.

Vedr. 360226BO
Jeg undrer mig dybt over, at kommunen vil bygge villaer/parcelhuse og at der ikke er oplyst noget om hvem kommunens udlejningspartner i debatoplægget for høringen. Er villaerne seniorboliger? Kunne I ikke have skrevet lidt mere om det i jeres debatoplæg? Man kan jo ikke have en mening om et byggeri vil kunne passe ind i Trige, når man ikke kan finde informationer om, hvad det drejer sig om.
Download høringssvar som pdf

Afsender

Navn

Birthe Havmøller Nielsen

Indsendt

09/10/2022 17:10

Sagsnummer

HS1822575

Informationer

Startdato
Svarfrist
Type
Indkaldelse af ideer og forslag
Område
Trige - Spørring
Hørings-id

H495

Kontakt

TEKNIK OG MILJØ

Plan og Byggeri

Karen Blixens Boulevard 7

8220 Brabrand

Telefon: 89 40 44 00