Sparekatalog for Kultur og Borgerservice
Borgerservice og biblioteker
Kommentar til besparelser på borgerservice og Biblioteker.
Jeg gør hermed indsigelse mod nogle af besparelserne under borgerservice og biblioteker.
Det er essentielt for funktionaliteten i den kommunale forvaltning, at der opretholdes et billede af at man som borger kan komme i kontakt med ”kommunen”.
Forslag om lukkedage i forskellige forvaltningsdele er usundt for billedet af, at det er muligt at komme i kontakt med forvaltningerne om de problemer, man har behov for at afklare.
En indskrænkning af torsdags sene åbningstid er i den forbindelse også gift for personer i fuldtidsjob.
Elektroniske erstatninger er fint – men ikke nok – man skal kunne komme i kontakt med mennesker. Forvaltning skal have en menneskelig kontakt som mulighed.
Det gør også ondt at se den meget lille besparelse ved nedlæggelse af 6-10 valgsteder. Uspecificeret hvor – så reaktionsmulighederne lokalt hæmmes.
Mange mindre valgsteder ligger i yderområder med ringe eller manglende offentlig befordring. Særligt ældre mennesker kan dermed befrygtes at få rimelig mulighed for stemmeafgivelse.
Valgstederne er flere steder væsentlige for at fastholde den lokale idenditet.
En henvisning til afgivelse af brevstemme i stedet umuliggør så også at stemme personligt.
Med venlig hilsen
Flemming Thisted
Download høringssvar som pdf