Gå til hovedindhold
Sparekatalog for Kultur og Borgerservice

Officielt høringssvar fra HeadQuarters

Lad HeadQuarters blive på Brobjergskolen sammen med Bora Bora.


Bygning C på Brobjergskolen bærer om noget en historie med sig. I mange af de høringssvar der er rullet ind, beretter folk omkring nostalgien og kærligheden til området og de bygninger der ligger på Brobjergskolen. Ligesom HeadQuarters’ og Bora Boras historie i Bygning C, Valdemarsgade 1.

I Spareforslag 2023-2026 MKB – 11 er der skrevet således:

“Såfremt Teater Katapult ikke kan fortsætte i de nuværende rammer på Godsbanen, skal disse indgå i den lokalerokade, som skal muliggøre den af Byrådet besluttede omdannelse af Brobjergskolen til Børnekulturelt produktionscenter. I så tilfælde vil Bora Bora flytte til Godsbanen, hvorved C-bygningen på Brobjergskolen kan nedrives, og der skabes plads samt økonomi til omdannelsen.”

Her ønsker vi at påpege, at der ingen beslutning er taget i byrådet om at bygning-C skal rives ned for at muliggøre omdannelsen af Brobjergskolen til Børnekulturelt produktionscenter. Derfor kan denne sektion sagtens slettes, hvis man ønsker det i byrådet, uden at komme i klammeri med tidligere beslutninger.

Vandrørene fortæller, at flere politikere, gennem høringsfasen har efterspurgt muligheden for at skabe en måske billigere og mere bæredygtig løsning ved at renovere bygning C, i stedet for at rive den ned. Dette kan vi naturligvis kun tilslutte os, og mener det må være den helt rigtige løsning.
Sammen med Bora Bora vil HeadQuarters afsøge alle muligheder for at rejse midler fra private fonde til at finansiere den nødvendige transformering af bygning C, som kun har fået det basale vedligehold de seneste 20 år.

Med et ønske om udvidelse af børnekultur i området er HeadQuarters naturligvis også indstillet på at styrke samarbejdet med områdets øvrige aktører, herunder Børnekulturhuset.



Hvem er HeadQuarters?

Da vi startede HeadQuarters, var det med ønsket om at præsentere et bredere udvalg af musik til borgerne. Bærende var tanken om, at de små bands/artister skulle have en offentlig scene at udøve deres kunst og ikke mindst deres drømme på. Dengang for snart 12 år siden, da vi startede op som spillested, var der kun et fåtal af scener der gav de smalle genrer, ny musik og nicher adgang til deres steder. Dengang var alle disse forbeholdt beboerhuse og garager rundt omkring i byen, som kun kunne opsnappes, hvis man i forvejen var en del af det smalle miljø.

For os som spillested er det vigtigt at kuratere livemusik til musikelskere, som kan være med til at udvide deres musikalske horisonter. Og ikke kun musikelskerne, men i særdeleshed også dem som ikke nødvendigvis forholder sig ligeså aktivt til musik som den gængse musiknørd. For hvem P3 er udgangspunktet - for dem har vi lyst til at bidrage med en udvidelse af deres musikalske horisonter.
Som musiklytter ved du ikke om du elsker rock eller ej, hvis du hele dit liv kun er blevet præsenteret for den rendyrkede radiopop. Vi ynder tit at sammenligne musiklyttere med kræsne børn. Det kræver tilvænning at elske broccoli og oliven, hvis ikke man bliver eksponeret for det i en tidlig alder.

Det, der engang var nicher, bliver populærmusik og omvendt. Altså, det, der engang var populærmusik, bliver med tiden også til en niche. Vi genkender snildt den cykliske bevægelse i litteraturen, billedkunsten, moden, tidens åndelige tendenser og des lignende. Vi udvikler os med den udvikling, der er, og vi udvikler os særligt på HQ med tanken om, at de nicher vi præsenterer for det bredere publikum en dag kan gå hen og blive en del af populærkulturen. Hvis man ser på vores program, fremgår det tydeligt, at vi går - og altid har gået! - efter den tanke.

Genremæssigt dækker vi over en bred vifte af bands og kunstnere. For os ligger der en stor bæredygtighed i at bruge stedet, lokationen og lysten til at drive et spillested for forskellighed og udvikling. Derfor har vi i snart 12 år fokuseret på diversitet i livemusikken, da musik skal have lov at udfoldes ligemeget hvor godt det “passer ind” i tiden eller ej. På HQ kan du opleve alt fra Black Metal til avantgarde jazz - og det har vi tænkt os at blive ved med at udforske.

Det er vigtigt for HeadQuarters, at koncerter bliver afholdt i hyggelige omgivelser, hvor både musikere og gæster kan få en varm, hjertelig og behagelig oplevelse med et højt professionelt niveau.
For os er en koncertoplevelse en helhedsoplevelse af både musikken og stedet. De to adskiller sig ikke fra hinanden. Derfor har vi også været meget bevidste omkring valget af indretning, så koncertgæsten bliver endnu mere omsluttet af oplevelsen på aftenen.
Yderligere gør vi os umage på at gøre koncertformen ligeledes udtryksfuld med f.eks en særlig lyssætning i HQ, evt. lave en særlig drink til aftenen, og give medbestemmelse i afspillet musik før og efter artistens koncert.
Vi arbejder kontinuerligt på at forny og optimere HQ, så det fortsat vil være et ønsket sted at spille og høre musik.

Vores tanke om en bæredygtig musikbranche tager udgangspunkt i, at spillesteder og deslige bør drive en forsvarlig økonomi, hvor sammenspillet mellem indtjening og kommunal/statslig støtte kan skabe rammen for et bedre musik- og arbejdsmiljø.
Det er på tide, at vi i musikbranchen, også set fra et Covid19-perspektiv, begynder at gentænke vores plads i samfundet. Under og efter Covid19-krisen hørte vi flere fra vores branche sige, at der er et vindue på 3 måneder om året, hvor der tjenes penge, og flere gav derfor også op. Spillesteder lukkede, da der ikke var nok økonomi til at drive videre.
Her bliver vi nødt til at tænke over de bæredygtige løsninger, der er og kan komme på, hvordan artister, spillesteder, bookere, lydteknikere og alle andre i branchen tjener penge nok hele året rundt.
For os som spillested har vi fundet en model der virker, hvor vi på samme tid også får muligheden for at “danne” de danseglade gæster med god musik gennem vores discotech, som er nøglen til vores overlevelse. For os slutter kulturoplevelsen ikke, når koncerten slutter. Vi giver her borgeren mulighed for at fortsætte kulturoplevelsen.



Aktiviteter og partnerskaber

Booking: generelt tager vores bookinger afsat i vækstlaget, de smalle genrer og ny musik. For os er det vigtigt, at disse har en scene de kan vokse og udvikle sig på. Her er det vigtigt, at de bliver formidlet ud til flest publikummer muligt - jf. HeadQuarters’ vision og mission.

SPOT Festival: samarbejde om præsentation af vækstlagsartister og ny musik. HQ booker artisterne, som indgår som en fast del af SPOT-programmet. Her handler det om at eksponere nye artister/bands for branchen, hvor de får en mulighed for at indgå samarbejder med eksempelvis pladeselskaber, bookingselskaber og deslige. Særligt på en branchefestival er det vigtigt for os som spillested at formidle og fremme de smalle genrer og nicher.

Aarhus Jazzfestival: samarbejde om præsentation af program, hvor vi bidrager med en skævere vinkel på et jazzprogram for at understøtte de smalle genrer og nicher indenfor jazzen. Fakkelbærer af Aarhus Jazzfestivals officielle Late Night Jazz-jam.

Train: samarbejde om præsentation af aktuelle talenter og vækstlagsmusikere inden for metal, elektronisk, urban, hiphop, rock og pop. Herunder fokus på nicher, genrevariationer, mangfoldighed samt nye og smalle artister.

Hul: lokal koncertarrangør. Samarbejde om at sætte fokus på den rå, upolerede del af rocken, som skærer ind til benet på genren. Der sættes udpræget fokus på kunstnerens energi og attitude i livesammenhæng.

Killtown Bookings: københavnsk baseret bookingselskab. Samarbejde om at sætte fokus på europæiske undergrundsbands fra de smalle metalgenrer.

Plug’n’Play: et tilbagevendende arrangement, hvor vi sætter fokus på udvikling og vækstlag. Med Plug’n’Play etablerer vi et grundlag og et miljø, som gør det muligt at stå på en offentlig scene og bygge sig selv op som artist. Tre værter fra vækstlaget får arrangørhatten på til at sammensætte et program og sørge for at nye talenter får scenetid. Artisterne bliver også inspireret af hinanden og kan dermed skabe et fælles bånd om en ny niche. Vi har bl.a. set “folk-genren” få sig et boost i Aarhus pga. netop dette arrangement.

Det Jyske Musikkonservatorium og HQ samarbejder om elevernes semesterkoncerter og koncertcafé. Her får de studerene mulighed for at fremføre deres musik på en offentligt tilgængelig scene (HeadQuarters’) for et bredt publikum. Eleverne får ofte undervisningen af musikprofessorer og gæsterundervisere fra hele verden. På HQ har eleverne for eksempel fremført koncerter i samarbejde med den bosniske sevdahmusiker Damir Imamovic.

Bora Bora: HeadQuarters samarbejder tæt med Bora Bora om at forene spillestedsaktiviteter og dansescene i samme hus for at styrke miljøet for både dansen og musikken. Ved teaterforestillinger på Bora Bora fungerer HeadQuarters som foyer og sikrer dermed en attraktiv og professionelt styret bar til teatrets besøgende.



En vigtig del af kulturlivet.

HeadQuarters bliver beskrevet som en “musikalsk vugge” og som et “samlingssted for vækstlagsmusik på tværs af musikgenrer og ikke mindst et samlingssted for et mangfoldigt og solidarisk publikum.”

Derfor virker det også katastrofalt at forestille sig et Aarhus uden et HeadQuarters til at varetage den krævende opgave det er at give den danske musikscene et hjemsted. Det vil være et tab for den samlede musikscene, javist, men også berøve byen en del af sin identitet.

Udover musikscene og byens identitet kan det heller ikke undervurderes, hvilken betydning HQs scene har for det samlede danske musiklandskab. For det er ikke kun HQs publikum der på en enkelt aften får en oplevelse - og bidrager til byens oplevelsesøkonomi i form af restaurantsbesøg, offentlig transport og des lignende - men også de optrædende kunstnere tager det første skridt ind i musikindustriens komplicerede maskineri. 

For det er et faktum, at de optrædende kunstnere på vores scene også udgiver albums, laver musikvideoer og arrangerer egne begivenheder. Alle ting, der i et større perspektiv indebefatter en økonomisk udveksling og sikrer branchens overlevelse. Vi taler om aflønning af en lang række faglærte mennesker med ekspertise indenfor deres særområde - om det er producere, teknikkere, instruktører, bookere osv.

Med andre ord er spillesteder som HQ med til at holde liv i musikbranchen og sikre det økonomiske opsving, som vi da heldigvis oplever i dansk musik. Når man kigger på økonomien i, hvad lokalt produceret musik ud af Aarhus bidrager med økonomisk taler vi oftest om over en milliard. 

Og det starter et sted - som måske kan virke lille, men hvis betydning igen ikke kan undervurderes.

Måske den anerkendte radiovært Carsten Holm sagde det bedst fra scenen i DRs Koncertsal, da han slog fast, at HeadQuarters er en vigtig del af kulturlivet, ikke bare i Aarhus, men i Danmark.



Kærlig hilsen
Amira Gluhic & Ole Løhde
Download høringssvar som pdf

Afsender

Navn

Ole Løhde

Indsendt

24/11/2022 18:37

Sagsnummer

HS9651620

Informationer

Startdato
Svarfrist
Type
Indkaldelse af ideer og forslag
Område
Hele kommunen
Hørings-id

H521

Kontakt

Alice Johnsen

Mail: aljo@aarhus.dk 

Telefonnummer: 30 91 35 44