Gå til hovedindhold

Høringssvar

Sparekatalog for Kultur og Borgerservice

LUK FO-KLUBBERNE OG ØG MISTRIVSEL BLANDT UNGE - VIL VI VIRKELIG DET?

Nyt studie viser, at næsten hveranden ung er ramt af mistrivsel, som bunder grund i ensomhed, stress og præstationsmiljøer. Forsker advarer om, at mistrivslen vil stige, hvis ikke politikerne handler nu. Hvis politikerne virkelig ønsker at handle og understøtte de unge, skal de stemme nej til at lukke FO-klubberne!

Sammenhæng mellem spareforslaget om at lukke FO-klubberne og det voksende behov for at understøtte unges trivsel er fuldstændig ikkeeksisterende. Spareforslaget fra Kultur og Borgerservice vil derimod have en forværrende konsekvens for de unge.

Et ungdomsklubtilbud er alt afgørende for at genoprette den gode trivsel blandt unge og mindske ensomhed, mistrivsel og nedtone konsekvens af præstationsfokus.

Trige Ungdomsklub laver aktiviteter og skaber et socialt fællesskab for mange af byens unge. Vi har i omegnen af 90 medlemmer og rummer derfor en meget bred gruppe af unge. Unge der både trives og mistrives. Vores klub er et fristed, hvor den tætte relation, dialogen og mødet i øjehøjde fylder mest, og hvor vi hver dag kæmper for at understøtte og hjælpe udsatte unge. Vores klub og øvrige FO-klubber er helt særlige og kan noget, som de organiserede kommunale klubber samt øvrige tilbud, ikke kan:

• Som forening er vi i stand til at give de unge et pusterum/frirum, hvor de ikke føler, at de er i skole eller i fritidsklub. Et sted, hvor de kan være sig selv og hvor vores pædagogiske arbejde i høj grad tager udgangspunkt i det, at de unge møder hinanden.
• Vi skaber inddragelse og involvering på anden måde end de eksisterende tilbud, idet at vi arbejdet ud fra demokratiske foreningsprincipper. Det betyder også, at vi kan nå en større andel af målgruppen 14-18-årige end det, som de øvrige ungdoms- og ungdomsklubtilbud er i stand til.
• Vi er et sceneskift for unge. Det betyder, at vi giver de unge en ny start et nyt sted uden forforståelse. Særligt for udsatte unge, er det en kæmpe gave.
• Vi er et attraktivt tilbud for de unge fordi at de kan møde jævnaldrende – og kun jævnaldrende.
• Vores personale har forskellige baggrunde, da vi både har pædagoger, mekanikere og studerende ansat. Det betyder, at de unge møder en bred voksengruppe, som de i højere grad kan spejle sig i og finde tryghed hos.
• Vi har ugentlige sportsaktiviteter, som gør, at vi understøtter en sundhedsdagsorden hos de enkelte unge. Vi bevæger os med unge, der normalvis ikke tager del i idrætsforeninger.

På baggrund af ovenstående er vores klare opfattelse, at FO-klubberne understøtter og forbedrer unges trivsel, fordi at vi kan arbejde på en særlig måde under nogle særlige betingelser. Hvis vi skal lykkedes med at danne og udvikle unge i en positiv retning skal vi fastholde FO-klubberne i stedet for at afvikle dem. Fordi at vi understøtter fællesskab, sammenhold og modarbejder ensomhed blandt en bred gruppe af unge medborgere!

På vej mod et lokalpolitisk selvmål
Aarhus Kommunes sports- og fritidspolitk bygger på følgende temaer:
• Fritidslivets kerne; Fællesskaber og frivillige
• Plads til at mødes; Flere faciliteter til fritidslivet
• Sammen om det nære; Lokalområder med mødesteder, fællesskab og deleskab
• Aktive børn og unge; Med selvværd og samvær
• Sport med vilje; Elite og talentudvikling
• En del af løsningen; Klimavenlig fritid
Med tanke på de ord, der står i den politiske vision fra 2022 er der vist ingen tvivl om, lukningen af FO-klubberne bliver et af de større selvmål, der er set i nyere tid.

Kommentar til elementer i spareforslaget:
Forslaget om at spare på FO-klubberne beror på forkerte oplysninger

Ordlyd i spareforslag:
Fra 2007 til 2021 er medlemstallet i FO-klubberne faldet til ca. 1.050 - et fald på ca. 30%

Kommentar: FO-klubberne har de seneste to år haft en gennemsnitlig medlemsvækst på 20%.

Ordlyd i spareforslag.
Der eksisterer i alt 47 kommunale ungdomsklubber i Aarhus Kommune, som drives af UngiAarhus under Magistratsafdelingen for Børn og Unge. Målgruppen for de kommunale ungdomsklubber er, ligesom FO-klubberne, børn og unge fra 7. klasse til alderen 18 år. Der findes kommunale ungdomsklubber i alle de skoledistrikter, hvor der findes en FO-klub. Flere steder deler den kommunale klub og FO-klubben adresse og/eller lokaler.

Kommentar: Der tegnes et billede af, at de kommunale ungdomsklubber og FO-klubber konkurrerer om de samme unge og tilbyder de unge det samme tilbud. De kommunale ungdomsklubber har svært ved at rekruttere unge i alderen 14-18 eftersom at unge søger et sceneskifte fra ”barn” til ”teenager”. De unge anser de kommunale ungdomsklubber som værende mindre attraktive idet at de også huser SFO og fritidsordning, hvor mindreårige er. Allerede der giver det ikke mening at sætte lighed mellem de to tilbud.
Derudover har de kommunale ungdomsklubber åbent i cirka 40 timer om ugen efter 19.00 i de områder, hvor FO-klubberne er tilstede. FO-klubberne har åbent cirka 185 timer om ugen.
Og sidst men ikke mindst har FO-klubberne i langt de fleste tilfælde andre åbningsdage end de kommunale ungdomsklubber. De dage, hvor der er sammenfald, er det vores klare overbevisning, at det er de kommunale ungdomsklubber, der har arbejdet målrettet hen imod at åbne samme dag som FO-klubberne. Dette mønster er der flere eksempler på i lokalområderne.

At sammenligne FO-klubberne med de kommunale ungdomsklubber svarer til at sammenligne en appelsin med en grapefrugt, og vi håber at I som politikere kan se det og stemmer imod at lukke FO-klubberne - for de unges skyld!




Ordlyd i spareforslag:
Dårlig kommunikation, da FO-klubbernes formidling af profil og tilbud flere steder opleves mangelfuld, skaber det usikkerhed og forvirring blandt forældre, børn og andre interessenter omkring klubbernes formål og indhold.

Kommentar: FO-klubbernes profil er ikke mangelfuld, eftersom at FO-klubberne er forankret og drives ud fra de retningslinjer og formålsbeskrivelser, der er formuleret i folkeoplysningsloven. FO-klubberne er derimod forskellige og de repræsenterer ikke et fælles udtryk, hvilket er en styrke i arbejdet med unge på tværs kommunen. Der er ikke et eneste område der er ens – derfor skal der heller ikke være en FO-klub, der arbejder med det samme. Dette gælder også for Trige Ungdomsklub, og vi nyder stor gavn af, at vi kan tilrettelægge vores indsats målrettet ud fra de lokale behov der er. Dermed er bemærkningen omkring profilering misvisende og unuanceret.

Ordlyd i spareforslag:
MKB foreslår at investere i indsatser indenfor.. Foreningsudvikling.. Styrkelse af selvorganiserede børne- og ungeaktiviteter.. Styrkelse af gadeidrætten i Aarhus Kommune.. Styrkelse af fritidspasordningen.. Styrkelse af Åben Skole-indsatser

Ovenstående forslag er ene og alene udviklingstiltag, der på ingen måder kan rumme og tøjle eller appellere til de unge, som vores FO-klubber har som medlemmer. FO-klubberne rummer en bred gruppe af unge, herunder unge der er særligt udsatte af forskellige årsager. Disse unge er svære at rekruttere i de traditionelle foreningstilbud. Det er også unge, der normalvis ikke tiltrækkes af traditionelle idrætsindsatser.

Der er ingen tvivl om, at grundlaget for besparelserne er stærkt misvisende, og meget tyder på, at det er et embedsværk, der forsøger at tegne et misvisende billede af, hvordan FO-klubberne arbejder, deres styrker og ikke mindst sammenhængen mellem FO-klubben og de kommunale ungdomsklubber.
Download høringssvar som pdf

Afsender

Navn

Danusan Gnanasegaran

Indsendt

04/11/2022 18:46

Sagsnummer

HS3346357

Informationer

Startdato
Svarfrist
Type
Indkaldelse af ideer og forslag
Område
Hele kommunen
Hørings-id

H521

Kontakt

Alice Johnsen

Mail: aljo@aarhus.dk 

Telefonnummer: 30 91 35 44