Sparekatalog for Børn og Unge
Man sparer ingenting ved at lukke De32.
De32 vidensdeler, uddanner, hjælper og supporter både elever og kolleger og på samme tid udvikler de deres egen praksis. Og det er ikke dyrt.
En tirsdag formiddag i oktober møder Mads, Hans og Jesper ind hos Hanne på en skole i Aarhus. Hanne har booket De32 ud, så hun og hendes kolleger kan få mere viden og hjælp til at lave Podcast med 7. klasserne på årgangen.
Det tager to lektioner at introducere lærerne og eleverne for de fem podcastgenre, vise dem hvordan udstyret og værktøjet til at producere en podcast virker og til sidst udlevere en opgave de nu skal arbejde med. Derefter er Mads, Hans og Jesper til rådighed, i mens eleverne og lærerne arbejder og stiller spørgsmål. Forløbet har nogle lærere fra De32 udviklet og delt med de andre 32ere. Så det kan bookes alle dage og kendes efterhånden på alle skoler.
Efterfølgende cykler Mads forbi en anden skole, her har lærerne booket Sune og Puk fra De32 ud sidst på eftermiddagen. De skal vise hvordan en nyindkøbt ScanCut printer virker. Den vil Mads gerne vide mere om, han har nemlig selv ofte tænkt på bøvlet med vinylskærering med elever. For når eleverne tegner digitale/ analoge tegninger de gerne vil have skåret ud til T-shirt tryk eller wallstickers. Så er det ofte læreren der skal overføre, opsætte og udskære. Men den her Scancut maskine skulle kunne det hele på en gang og være nem at bruge. Måske ville den være didaktisk meget bedre at bruge, måske skulle han høre sin ledelse om man skulle købe sådan en til skolens Fablab eller H&D lokale?
Næste dag på egen skole, kontakter en kollega Mads’
“Ved du hvorfor jeg ikke kan dele et dokument med min klasse i Momo?”
Det gør Mads ikke umiddelbart. Så Mads tjekker sin chattråd med De32 og kan se at det er et generelt problem. Der ligger også en besked fra BU i tråden om, at læringsplatformen Momo arbejder på en løsning, problemet er sporadisk og er opstået efter en opdatering. Måske kan det omgåes hvis man deler dokumentet før man lægger det i Momo skriver en fra de32.
Den besked lægger Mads ud til sine kolleger sammen med den evt. løsning. Samme dag nulstiller han også lige en Chromebook for en elev hvis skærm springer rundt af sig selv.
Det her er blot et eksempler på to dage hvor ⅘ læreren og ⅕ 32eren, Mads, vidensdeler, uddanner, og supporter på både elev og kollegaplan og på samme tid udvikler han sin egen praksis.
Jeg vil betragte de De32s unikke eksistens som den vigtigste grund til, at den pædagogiske digitale udvikling hos eleverne på skolerne i Aarhus ikke er skævvredet. Ikke blot på grund af den vidensdeling der dagligt sker mellem De32, men også på grund af de mange lærere der ønsker at være mere digitale. De har med De32 en meget unik og nem adgang til support og små kurser fra kollegaer med stor viden om det digitale.
Hvis man lukker de32, lukker man for den unikke videndeling mellem skolerne og for at lærerne i Aarhus kommune nemt har adgangen til at kunne komme i gang med Podcast, Mathsolver, Geogebra, Txtanalyser, Legorobotter, vinylskærering, 3d print og ikke mindst det byrådsbestemte forløb i digital dannelse på 4. årgang og mange mange flere pædagogisk digitale områder. Man lukker også for en hurtige support, som er dagligt nødvendig for at få undervisning til at køre for både elever og lærere.
Det vil give en kæmpe skævvridning for eleverne på tværs af årgange og på tværs af kommunens skoler, at alle ikke vil have lige muligheder for at få viden om de pædagogiske it værktøjer der findes og opstår.
I sidste ende vil det formentligt bliver dyrere, at skulle finansiere kurser for lærerne på skolerne i stedet.
Luk ikke øjnene for det her, man er ved at skære et unikt og meget velfungerende koncept væk. Og prisen vi snakker er til ⅕ lærerstilling pr. skole. Det skal kunne findes! Om ik andet kunne man jo hæve skatten så Aarhus bare lå på gennemsnittet for alle kommuner og ikke under.
Så vil I være søde at stoppe den tåbelige beslutning, det vil være en kæmpe fejl.
Vh
Mads Bach Leiszner
⅘ Lærer på Elsted Skole
⅕ De 32 om tirsdagen
Download høringssvar som pdf