Sparekatalog for Børn og Unge
Bekymring for opgaveglidning og mere central styring
Når vi læser sparekataloget undrer vi os over, at der udsendes et sparekatalog, hvori der ikke kan foretages prioriteringer, da alle poster skal skæres væk. Derfor bliver vores MED-udvalg nødsaget til at se på, hvad vi mindst kan undvære. Der er ingen tvivl om, at vi mindst kan undvære centralt besluttede indsatser. Vi ønsker et reelt større råderum lokalt på skolen. Når vi som skole får flere opgaver - både administrative og pædagogiske - så skal der ikke også være centrale beslutninger på de konkrete opgaver, som vi så også skal forholde os til - på den måde skabes der ikke et reelt lokalt råderum. Institutionerne i Børn og Unge er forskellige, fordi børnene er forskellige. Netop derfor kræver det også et reelt professionelt råderum lokalt, så børnene får de rammer, de har brug for.
Et konkret eksempel på, at vi ikke har et reelt råderum er pædagogisk-IT. Opgaven er her lagt ud til skolerne i jeres sparekatalog - men der kommer hverken ekstra ressourcer med, samtidig med at al erfaring og historik viser, at der løbende bestemmes centralt, at der er opgaver, som skal løses.
Endelig er vi bekymret for en yderligere opgaveglidning på det administrative område, hvor skoleledelsen får flere administrative opgaver og derved kan være nødsaget til at gå på kompromis ift. den pædagogiske ledelse og hermed ledelse tæt på kerneopgaven og de pædagogiske medarbejdere. Når man har fra politisk side har bestemt, at der skal gå så lidt som muligt direkte fra børnene, så giver ovenstående anledning til bekymring.
Download høringssvar som pdf