Gå til hovedindhold
Sparekatalog for Børn og Unge

Høringssvar fra skolebebestyrelsen på Vorrevangskolen: - I sparer på kvaliteten med åbne øjne

Kære politikere

Hver dag fortæller vi, hvor fantastisk Vorrevangskolen er. Høj trivsel, stærk faglighed, gode faciliteter og dygtige ansatte. Det fortæller vi, fordi vi mener det, men også for at blive ved med at tiltrække elever til skolen. Vi er i hård konkurrence, fordi der ligger to gode friskoler i vores distrikt, og hver gang I sparer, risikerer vi sammen at miste elever i folkeskolen.

Det betyder færre legekammerater for vores børn, mindre mulighed for at møde børn fra alle samfundslag i vores lokale folkeskole. Samtidig sender I tusindvis af kroner ud af kommunekassen, hver gang et barn skifter til en privatskole. Vi har plads til børnene på Vorrevangskolen, så lad os sammen gøre det bedre.

Derfor er det med stor forundring og ærgrelse, vi læser sparekataloget. Over en bred kam efterlader I børn og unge-området et dårligere sted, end det er i dag.

Vi anerkender, at der er andre områder, som bliver hårdere ramt i det samlede sparekatalog, men alligevel er det nødvendigt at bidrage med vores viden og holdninger til spareforslagene på skoleområdet.

Forslag 15: Optimering af kørselsområdet har gode intentioner om, at så mange specialklasseelever som muligt skal tage bussen i stedet for at gøre brug af en taxa, og at der skal være færre solokørsler, hvis det pædagogisk kan lade sig gøre. I praksis må det ikke forlænge elevernes i forvejen lange skolevej. Der er eksempler på børn, som sidder i over en time i taxa efter endt skoledag – den kørselstid skal ikke forlænges.

Forslag 17: At lukke Center for Læring har store konsekvenser for børnenes mulighed for nemt og hurtigt at blive præsenteret for nyt materialet. Det forværrer lærernes mulighed for ordentlig forberedelse og forringe kvaliteten af undervisningen. Skolens MED-udvalg har særskilt kommenteret konsekvenserne af dette forslag.

Forslag 18: At lukke den kulturbærende institution Sahl Lejrskole skal nøjes regnes efter. Lejrskolen leverer fællesoplevelser, der ryster klasser sammen og styrker robustheden i klasserne. Genkendeligheden kombineret med den fulde madservice giver lærerne overskud til at styrke klasserne fagligt og socialt. Hvad bliver den reelle omkostning, hvis alternative lejrskolemuligheder skal vælges til i stedet? De 60 klasser som lejer stedet årligt kan vel ikke forventes at få direkte plads på kommunens andre lejrskoler, da de også er godt booket op? Og et lignede tilbud på det private marked med samme service ville reelt være lige så dyrt, så overvej en model, hvor det bliver dyrere for hver klasse at leje Sahl Lejrskole, men hvor tilbuddet kan beholdes.

Forslag 20 og 22: Med skolereformen skulle folkeskolen åbne sig op mod samfundet og samarbejde mere med idrætsforeninger, musikere, teatre og andre kulturinstitutioner. Alt sammen ord og tanker, som strider helt imod indholdet i disse to spareforslag. Denne type af undervisning med ture ud af huset og tilknytning af eksterne undervisere, gør en massiv forskel for mange børn på Aarhus’ folkeskoler. Det er en af fordelene ved at bo i en kommune med så mange muligheder.

Forslag 22: På SFO-området er ændringen i andelen af uddannet personale i forbindelse med vidtgående støtteressourcer i SFO med til at fjerne timer, som skal understøtte inklusion og sikre, at skolens rumlighed også fortsætter over i SFO-tid. På papiret kan besparelsen se mindre ud, men i timer til inklusionsopgaven gør det nuværende niveau en forskel i hverdagen.

Summen af de mange besparelserne peger én vej – nedad. Der er små skridt til siden og mulige fornuftige effektiviseringer, men der er intet i kataloget, som peger fremad for en bedre fremtid vores fælles folkeskole.

Den kommunale økonomi er presset, ligesom nationen og verden er presset lige nu. Alligevel er det forsimplet at pakke besparelserne ind i nødvendighedens politik. I vælger med åbne øjne at forringe de dele af velfærdssamfundet, som I selv fremhæver som vores alles fremtid - børnene.

I er valgt til at finde løsninger for fremtiden. Vi tror på, at I også har viljen og evnen til at tænke kreativt og visionært og ikke kun vælge kortsigtede besparelser.

VI har i dag en skole, vi er stolte af. Den ønsker vi også i morgen, men I skal vide, at det bliver sværere med de besparelser, I har fået fremlagt.

Skolebestyrelsen på Vorrevangskolen
Download høringssvar som pdf

Afsender

Navn

Thomas Gam Nielsen

Indsendt

14/11/2022 20:24

Sagsnummer

HS4321088

Informationer

Startdato
Svarfrist
Type
Indkaldelse af ideer og forslag
Område
Hele kommunen
Hørings-id

H522

Kontakt

Nicolas Madsen

 Mail: nicmad@aarhus.dk 

Telefonnummer: 25 62 28 78