Sparekatalog for Børn og Unge
Lukning af Center for læring
Høringssvar vedr. lukning af CFL.
På Rundhøjskolen er vi meget kede af, at der er planer om at lukke CFL. Vi tænker, at I må have overset, hvor meget vi anvender CFL i vores dagligdag og dermed ikke ved, hvor vigtigt CFL er for vores arbejde som lærere og læringsvejledere.
Som det fremgår af de nedenstående punkter, udgør CFL en væsentlig funktion i planlægningen af vores undervisning og vores virke som lærere og læringsvejledere. Vi vil derfor ridse op, hvad vi på nuværende tidspunkt benytter os af fra CFL, og vi vil ride op, hvilke konsekvenser det vil få for lærere og elever på Rundhøjskolen, hvis CFL lukker.
Udlånssamlingen: CFL har en meget stor udlånssamling, som fornyes hver år. Denne benytter lærerne sig af hver uge i form af lån. Hvis denne udlånssamling forsvinder, og vi alle skal låne hos CFU, kan det betyde at man ikke kan låne det materiale, man ønsker, hvilket kan betyde, at den variation af bøger, som eleverne bliver mødt med givetvis vil mindskes. Det kan gå ud over elevernes læselyst, da de nu ikke længere jævnligt bliver præsenteret for bøger samt nyere bøger.
Endvidere indeholder udlånssamlingen mange sammensatte materiale- og bogkasser, man som lærer kan låne; eksempelvis til læsesvage elever på mellemtrinnet eller til et matematikforløb i indskolingen. Forsvinder disse kasser, har vi ikke denne mulighed for at støtte enkelte elever eller for at undervise på nye måder med et anderledes materiale, da vi som skole ikke selv har råd til at købe det indhold, som er i CFL’s materialekasser.
På Rundhøjskolen benytter vi os desuden af READ som en god vej ind i samarbejdet med skolens elever og forældre om elevernes læseudvikling. Vi vil ikke selv kunne stille med noget tilsvarende, hvis det forsvinder.
Læringskonsulenter: De læringskonsulenter, vi har ansat på CFL, har en direkte virkning på vores undervisning. Læringskonsulenterne stiller sig til rådighed, når vi i maj måned planlægger vores årsplaner. Her er vi kontakt med dem løbende, og nogle fagteams tager på en årlig tur til CFL, hvor læringskonsulenterne byder os velkomne og guider os igennem alt fra nye materialer, til hvordan en årsplan kan sammensættes. Når vi går derfra, har vi på 3 timer den overordnede skabelon til vores årsplan, og vi har booket materialer til den. Forsvinder denne mulighed, vil det gå ud over vores forberedelse og sikkert også noget af kvaliteten i vores årsplan, da CFL sørger for at få os til at nytænke årsplanen og tænke nye materialer ind.
Læringskonsulenterne tilbyder også at komme ud på skolerne og fortælle om de nyeste materialer i løbet af skoleåret. Dette tilbud har vi benyttet os af cirka hvert andet år på Rundhøjskolen, fordi vi ønsker at tilbyde vores elever nye veje til læring, men vi har hverken tid eller penge til selv at undersøge og købe det, der bliver udgivet.
Endvidere tilbyder læringskonsulenterne at holde BOOKTALKS for eleverne. Det bruger vi hvert år til gaven for læselysten hos udskolingseleverne. Vi læringsvejledere på skolen har ikke selv forberedelsestid til at lave disse booktalks.
Materialelister: CFL står for at facilitere lister med beskrivelser af nye bøger, vi kan købe til vores bogsamling. Det hjælper os til hurtigt at få indkøbt nye bøger. Forsvinder listerne, vil det få store konsekvenser, da vi ikke selv har tid til at følge med i, hvad der udgives og vurdere, hvad vi skal købe. Det vil igen gå ud over vores elevers læselyst, da mange af dem har brug for ny inspiration for at synes, at det er spændende at blive ved med at låne og læse bøger.
Vejledning af læringsvejledere: CFL holder hvert år et grundkursus for læringsvejledere på PLC. Et kursus, som er konkret og brugbart, og som ikke findes andre steder, heller ikke på VIA. Vi er forholdsvis nye på PLC på Rundhøjskolen, og vi har ikke haft en “ældre” læringsvejleder på vores skole til at lære os op. Derfor har det været altafgørende for vores virke, at vi har kunnet deltage på dette grundkursus, og at læringskonsulenterne har været ude hos os på skolen i mange timer for at hjælpe os i gang med vores arbejde. Alt sammen til gavn for vores elevernes tilgang til en bogsamling og et PLC, der er med til at inspirere til læsning.
Ud over de ovenstående punkter bekymrer det os også, hvis de 32 forsvinder.
Og hvad med de digitale læremidler, som forhandles hvert 4. år, så alle Aarhus Kommunes skoler har en bred platte af midler, vi kan anvende? Skal den enkelte skole selv til at forhandle, har vi slet ikke mulighed for at tilbyde lige så mange digitale læremidler, som der er nu.
I skriver at lukningen af CFL ikke går ud over kerneydelsen.
Det er vi overbeviste om, at den vil gøre!
Det vil gå ud over vores forberedelsestid, vores handlemuligheder i anvendelsen af nye og anderledes materialer. I sidste ende er det igen vores elever, som taber.
Vi forventer derfor, at I vil tage vores opråb alvorligt og gennemtænke lukningen igen.
/Læringsvejlederne på Rundhøjskolen.
Download høringssvar som pdf