Gå til hovedindhold

Høringssvar

Bevar "Ej Blot Til Lyst" - folkeskolens magiske take-away

Vi kender alle mindst én. En folkeskolelærer med stress, en der hader sit arbejde, har valgt en anden vej eller vil skifte skole. Hvorfor? Lærerne tilbringer i dag mere end halvdelen af tiden med vores børn. De har efterhånden en massiv indflydelse på børns trivsel og ikke mindst opdragelse. Men I kender forholdene. Mange børn i klasserne og et stigende antal diagnoser, gør det svært for folkeskolelærerne at være kreative når undervisningen skal planlægges. For at have den mindste chance for at få hverdag og forberedelse til at hænge sammen, kender jeg utallige lærere, som må sige: "Vi tager den på rutinen" eller "Jeg må improvisere". Intet i de sætninger passer ind i det det danske ønske om at stå i spidsen for innovation. Og hvad med Dennis? Og Emma? Som bare ikke kan koncentrere sig, når undervisningen netop "kører på rutinen". Det er decideret uinspirerende. Men kan man bebrejde dem? Med det massive pres og ansvar, lærerne i dag er udsat for? Øh... Nej!

Når nu vi alle kender forholdene i vores max pressede folkeskole, så lad os da give lærerne nogle konkrete redskaber til at fornye sig i undervisningen, og oven i købet få Dennis og Emma med på vognen. Måske man endda i længden kunne spare en hel pædagog?

Ej blot til lyst KAN DET. Her får lærere redskaber til at tænke kreativ formidling, i arbejdet med kunst og kultur. At tænke teater, er som at få givet en helt ny kasse, en der ikke er firkantet og sort ligesom alle de andre, men ny, spændende og innovativ. En kasse der taler til sanserne, der udfordrer den mindste til at blive den største og den mest generte til at stille sig frem. Redskaberne kan ikke kun bruges i forbindelse med den årlige teatertur (som sikkert også spares væk - seriously?), men inspirerer både børn og voksne til at se læring i et helt nyt lys. Læring, der sidder mere i kroppen end i munden - og det har vi i den grad brug for. Handling!

Selv har jeg oplevet, hvordan ATL, dramapædagogik og kunst kan være et åndehul for eleverne - og ikke mindst lærerne. Det kan være præcis den oplevelse, der giver Dennis og Emma en sejr i skolesammenhæng, før de igen må vende tilbage til "sid stille", "skriv pænt", "shyy" og "læs nu".

ATL er frontløbere, når det gælder udvikling og oplæring i alternative undervisningsformer. Jeg er overbevist om, at netop dét er nøglen til at løse de mere overordnede udfordringer i folkeskolen. Den er for regid og matcher på ingen måde det kreative og nytænkende samfund, vi sådan praler af at have - eller ville have. Det er "magisk take-away" for udkørte folkeskolelærer og utilpassede elever.

Aarhus - Vi er foran på point her! Lad os ikke rykke tilbage til start. Bevar det, der allerede fungerer! Giv børnene en fli af den virkelighed og fremtid, Aarhus ønsker for dem. En fremtid med plads til kreativitet, rummelighed og en lille smule magi.
Download høringssvar som pdf

Afsender

Navn

Helene Damgaard Plougmann

Indsendt

18/11/2022 09:34

Sagsnummer

HS4484630

Informationer

Startdato
Svarfrist
Type
Indkaldelse af ideer og forslag
Område
Hele kommunen
Hørings-id

H522

Kontakt

Nicolas Madsen

 Mail: nicmad@aarhus.dk 

Telefonnummer: 25 62 28 78