Ophør af Børnekulissens tilbud
At det overhovedet kan komme på tale at lukke det eneste kulturtilbud i Aarhus målrettet de 0-6-årige i dagtilbud anser vi i ÅFO som udtryk for en begrænset forståelse af, hvad der skal til for at sikre et godt børneliv. Det er ikke luksus - det er ikke flødeskum – det er en kerneopgave centreret i en kerneværdi nemlig at give kommunens mindste børn adgang til kultur og æstetik; hvilket sågar et læreplanstema, som børnekulissen har givet Aarhus kommunes dagtilbud mulighed for at udfolde på fineste vis.
Børrnekulissen giver børnene mulighed for at møde nye og særlige udtryksformer, som i den grad laver fortællinger om samfund, kultur og selvforståelse ud fra et interessant og sansemæssigt perspektiv, hvilket også en del af læreplanstemaerne.
Samtidig skal man ikke forklejne, at det at komme ud af huset og få nogle særlige oplevelser sammen i de fællesskaber som vores dagtilbud udgør fremmer og udvikler børns sociale kompetencer.
Hver gang der fjernes et kulturelt tilbud som benyttes af dagtilbud, skoler og fritidsinstitutioner så begrænses børns chancelighed, fordi netop de tilbud, som tilbydes i offentlig regi, er med til at sikre at alle børn får en bred dannelse. Vi ved også at børn i socialt udsatte positioner kun meget sjældent får adgang til fx teateroplevelser sammen med deres forældre, det skal og bør kommunens kommunale institutioner veje op for.
Børnekulissen understøtter også dagtilbuddene i arbejdet med børns sproglige udvikling med forskellige tilbud, som man ikke kan forvente, at der er ressourcer til at tilrettelægge ude i dagtilbuddene.
Vi henviser her også til en væsentlig pointe som DTLÅ har fremhævet i deres høringssvar:
”DSA-analysen peger på en revitalisering af investeringer i børns fremtid med henblik på kompetenceudvikling iforbindelse med de sproglige læringsmiljøer i dagtilbud med mange DSA-børn. Her er der pt pilotprojekter med ”Leg sproget ind”, hvor Børnekulissen kompetenceudvikler medarbejderne med baggrund i det pædagogiske grundlag og læreplanens intentioner, således at leg og læring er udgangspunkt for sprogstimulering. Der er allerede tilmeldt dagtilbud til kompetenceudviklingsforløb i hele 2023 ved Børnekulissen, og med en lukning er der ikke andre steder disse dagtilbud kan gå hen.” (citat fra DTLÅs Høringssvar)
Anne Ernst Grøndal, Formand for Århus Forældreorganisation