Gå til hovedindhold
Sparekatalog for Børn og Unge

LGBTQIA+ undervisning i folkeskolen

Det er vigtigt, da hvordan skal børn ellers føle sig accepteret uanset seksualitet eller kønsidentitet, hvis det aldrig kommer frem i hverdagen i trygge rammer af de voksne, de stoler på, som burde være lærerene. Jeg føler på ingen måde, at jeg fik en grundig nok undervisning i andet end hetero sex og ciskønnet identitet. Jeg følte mig forkert og forvirret. Internettet er forvirrende, når man ikke ved, hvor man skal starte. Det er ikke en særlig tryg oplevelse, derfor er queer undervisning vigtigt i folkeskolen. Det er vigtigt at alle børn føler sig accepteret og lærer at give plads til alle uanset seksualitet eller kønsidentitet, især så de ikke vokser op og diskriminere mod folk anderledes end dem selv. Her er nogle statistikker givet af Normstormerne, der laver er ekstremt vigtigt arbejde for!
24% af LGBTQ+ elever svarer, at de ikke eller slet ikke kan lide at gå i skole. Sammenlignet med 6% af eleverne i den nationale trivselsmåling, som sjældent eller aldrig kan lide at gå i skole
56% af LGBTQ+ elever har skiftet eller overvejet at skifte skole.
93% af LGBTQ+ eleverne oplever homofobiske og transfobiske skældsord i skolen
70% af oplever homofobiske og transfobiske skældsord i skolen hver dag eller et par gange om ugen
43% af LGBTQ+ eleverne har oplevet mobning på baggrund af deres kønsidentitet og/eller kønsudtryk på skolen
44% af LGBTQ+ eleverne har oplevet mobning på baggrund af deres seksuelle orientering på skolen
5 % af LGBTQ+ eleverne har været udsat for vold i skolen
Download høringssvar som pdf

Afsender

Navn

Anna Jensen

Indsendt

21/11/2022 21:40

Sagsnummer

HS3539241

Informationer

Startdato
Svarfrist
Type
Indkaldelse af ideer og forslag
Område
Hele kommunen
Hørings-id

H522

Kontakt

Nicolas Madsen

 Mail: nicmad@aarhus.dk 

Telefonnummer: 25 62 28 78