Sparekatalog for Børn og Unge
Filuren i skolen
Teaterhuset Filurens bevilling til at udøve drama-pædagogisk arbejde ude i skolerne er helt central for ALLE børns muligheder for at møde kultur og kunstnere og få æstetiske erfaringer med og gennem fortællinger og krop.
Gennem 1½ år har jeg som følgeforsker fulgt Filurens teater-drama-processer i skolens specialklasser. Her har jeg set, hvordan dygtige og fagligt kompetente drama-pædagoger/skuespillere formår at møde børn og deres lærere og pædagoger i skabende fællesskaber, hvor der er plads til at deltage på forskellige måder. Børn i specialklasser har udfordringer, men de er også kreative og fantasifulde - og det forstår Filurens medarbejdere at se, møde og arbejde med på en taktfuld og berigende måde. Det medvirker til, at børnene tør at stille sig frem, tør at udfordre sig selv og hinanden, og det bidrager til deres trivsel og glæde ved at være i fællesskaber med andre voksne og børn. Dette udtaler børnene sig selv om i børneinterviews, som jeg har foretaget i juni 2022.
Besparelser af Filurens bevilling til at fortsætte og udbrede dette vigtige og forebyggende arbejde med børns trivsel i specialklasser er uopretteligt og vil betyde et ringere børne- og skoleliv for børn i specialklasser. Det er ingen tjent med. Børnene er vores fremtid.
Download høringssvar som pdf