Gå til hovedindhold
Sparekatalog for Børn og Unge

Behold LGBTQ+ undervisning i Aarhus - bevar Normstormerne i Aarhus!

Det gør mig utroligt bekymret og ked af det, at Aarhus kommune foreslår at spare støtten til Normstormerne. Som queer person har jeg oplevet på egen krop, hvor utrygt et sted folkeskolen kan være for LGBTQ+ personer. Hverken jeg selv, eller nogen jeg kender, har oplevet af få en tilstrækkelig seksualundervisning, specielt når det kommer til at lære om sex og forhold mellem folk af samme køn. Jeg har for eksempel venner, som i en voksen alder har fortalt mig, at mig og min kæreste ikke har rigtig sex, fordi vi er to kvinder.

Det er fuldstændigt uacceptabelt, at elever i folkeskolen ikke får en god og dækkende seksualundervisning - som dels forbereder dem på deres eget sexliv, lige meget hvilket køn, deres sexpartnere har, og dels lærer dem om rummelighed og om den mangfoldighed, der eksisterer i køn og seksualitet. En god seksualundervisning, inklusiv fokus på LGBTQ+, er nødvendigt for at fremme den psykiske og fysiske trivsel for LGBTQ+ personer, som mig selv.

Aarhus kommune har i mange måneder været i gang med at lave en LGBTQ+ politik og handleplan, som blandt andet har til formål at forbedre vilkårene for LGBTQ+ elever i folkeskolen. Det er helt igennem nødvendigt, da LGBTQ+ elever er en gruppe, som trives langt dårligere end andre elever (se statistik nederst).

Samtidigt vil Aarhus kommune spare væk det eneste undervisningstilbud i Aarhus, der specifikt handler om normer for køn, seksualitet og LGBTQ+ vilkår. Det er meget selvmodsigende, ja direkte som at skyde sig selv i foden. Normstormerne har over 10 års erfaring med at undervise i LGBTQ+ vilkår i sammenhæng med folkeskolernes seksualundervisning. De får støtten til at udvikle materialer mm. gennem støtten fra Københavns kommune - tilskuddet fra Aarhus kommune holder altså, med ret få penge, bare gang i et tilbud, der allerede er selvkørende. I lyset af kommunens vision om at gøre Aarhus til en by, der er for alle, også unge LGBTQ+ personer, giver det derfor slet ikke mening at skære det eneste tilbud til folkeskolen rettet mod denne gruppe, som allerede eksisterer. Behold Normstormerne i Aarhus.

Statistik
Ifølge Epinions undersøgelse for Aarhus Kommune (2021) har hver 10. LGBT+ person oplevet ikke at blive anerkendt af Aarhus Kommune. Af dem svarede 21%, at de ikke var blevet anerkendt i folkeskolen og dagtilbud (oplevelser fra forældre).

I LGBT+ Danmarks rapport "Stop diskrimination i skolen: LGBTQ+ elevers trivsel og vilkår i grundskolen" kan man læse at:

- 56% af LGBTQ+ elever har skiftet eller overvejet at skifte skole
- 93% af LGBTQ+ eleverne oplever homofobiske og transfobiske skældsord i skolen
- 70% af oplever homofobiske og transfobiske skældsord i skolen hver dag eller et par gange om ugen
- 43% af LGBTQ+ eleverne har oplevet mobning på baggrund af deres kønsidentitet og/eller kønsudtryk på skolen
- 44% af LGBTQ+ eleverne har oplevet mobning på baggrund af deres seksuelle orientering på skolen
- 5 % af LGBTQ+ eleverne har været udsat for vold i skolen
- 24% af LGBTQ+ elever svarer, at de ikke eller slet ikke kan lide at gå i skole. Sammenlignet med 6% af eleverne i den nationale trivselsmåling, som sjældent eller aldrig kan lide at gå i skole.
Download høringssvar som pdf

Afsender

Navn

Sophia Marthine Kleist Karlson

Indsendt

22/11/2022 21:13

Sagsnummer

HS3190998

Informationer

Startdato
Svarfrist
Type
Indkaldelse af ideer og forslag
Område
Hele kommunen
Hørings-id

H522

Kontakt

Nicolas Madsen

 Mail: nicmad@aarhus.dk 

Telefonnummer: 25 62 28 78