Gå til hovedindhold

Høringssvar

Bevar Center for Læring

Bevar Center for Læring

Børns læsekompetencer er under pres, deres lyst til at læse falder drastisk med alderen og det er velkendt, at det ikke kun er et stor tab for det enkelte barns evne til at gennemføre en uddannelse, fordi barnet skal bruge læsekompetencer i de øvrige fag, men også at læsning har betydning for barnets identitetsskabelse og gode liv. Set i et samfundsperspektiv er de svækkede læsekompetencer endvidere en udfordring for den demokratiske sammenhængskraft og for samfundsøkonomien.

Som samfund har vi med andre ord ikke råd til at svække børn og unges læseglæde og læselyst yderligere, men det er lige netop, hvad vi i Dansk Forfatterforenings Aarhusgruppe spår bliver konsekvensen for børn og unge i Aarhus Kommune, hvis byrådet vælger at nedlægge Center for Læring!

Det er velkendt, hvad der skal til for at give børn mere lyst til at læse. Det handler om let adgang til ny litteratur, om kendskab til denne nye litteratur, og om oplevelsen af, at litteraturen både omhandler emner der interesserer dem og som de kan relatere sig til.

Der er kun ét sted, hvor alle børn møder litteraturen – uanset om de kommer fra et hjem med bøger eller ej – og det er i folkeskolens litteraturundervisning. Hvis eleverne her bliver mødt af forældede materialer, som ikke matcher den virkelighed de ser andre steder, har det katastrofal indvirkning på deres oplevelse af litteraturens relevans. – Og det kan de digitale platforme desværre ikke løfte alene. Center for Læring spiller en fuldstændig central rolle i forhold til at klæde kommunens undervisere på, give dem sparring og vejledning, præsentere dem for nye materialer, formidle viden om læsning, læselyst og læseglæde, anbefale materialer og kvalificere skolernes litteraturlæsning.

Men det er ikke alene underviserne, som Center for Læring booster og motiverer. Det er også kommunens børn og unge, som møder Center for Læring, når centrets medarbejdere eksempelvis kommer ud på skolerne og afholder Booktalks. Og her er det ikke uvæsentligt om de unge, der netop er blevet sultne på en bog, skal vente et par måneder på at få bogen hjem eller om bogen kan blive udleveret, i fysisk form, og med det samme.

Bevar Center for Læring! For litteratur bidrager til skolebørnenes evne til identitetsdannelse, til gode liv, og fordi aktuel og relevant litteraturlæsning i folkeskolerne bidrager til den demokratiske sammenhængskraft og til samfundsøkonomien – også på kommunalt niveau!

Gunvor Ganer Krejberg
på vegne af Dansk Forfatterforenings Aarhusgruppe
Download høringssvar som pdf

Afsender

Navn

Gunvor Ganer Krejberg

Indsendt

23/11/2022 17:11

Sagsnummer

HS2721278

Informationer

Startdato
Svarfrist
Type
Indkaldelse af ideer og forslag
Område
Hele kommunen
Hørings-id

H522

Kontakt

Nicolas Madsen

 Mail: nicmad@aarhus.dk 

Telefonnummer: 25 62 28 78