Sparekatalog for Børn og Unge
Lukningen af Natursamarbejdet
Jeg er kommet på Natursamarbejdet gennem de sidste to et halvt år gennem mit arbejde i Folkesundhed Aarhus, Vest. Derigennem har det været muligt at stille små jordlodder til rådighed for borgere, som ellers ikke har adgang til at dyrke have.
På Natursamarbejdet oplever jeg, at børn i alle aldre får gode oplevelser med dyr, dyrkning og natur. De ansatte er helt fantastiske til at byde alle velkomne og tage sig tid til at vise børnene, hvordan de kan omgås dyrene og åbne børnenes øjne for den levende verden, vi er omgivet af, men som er mere fjern for børn, der vokser op i en by.
I gennem hele dagen kommer børn med dagplejere, dagtilbud, skoler og specialtilbud og om eftermiddagen og aftenen kommer familier fra hele kommunen for at give deres børn gode oplevelser med dyr og natur.
Børn i Danmark har aldrig været mindre i kontakt med naturen end nutidens børn. I en tid med faldende trivsel blandt børn og unge er kontakt med naturen en af nøglerne. Den kontakt har vi voksne ansvaret for at skabe, og her er Natursamarbejdet en vigtig spiller, fordi også børn af mere naturfremmede familier får adgang og gode oplevelser med natur i de afgørende år
I forløbene på Natursamarbejdet lærer børnene om naturen på en måde som involverer dem som hele mennesker. De oplever at så et frø om foråret og trække en gulerod op om efteråret og lave mad af den. De hjælper med at fodre hønsene og kan også overvære en hanekylling blive slagtet. Årstider og livets gang opleves og sætter sig i børnene som vigtige erfaringer, som ellers er sjældne at have adgang til som barn i Danmarks andenstørste by.
Det er ikke erfaringer, der kan erstattes af mere teoretiske læringsforløb omkring bæredygtighed. Det unikke, ved det børn møder på natursamarbejdet, er måden de involverer sig på. Jeg har mødt mange større børn og unge, som med strålende øjne har fortalt, at de har været på Natursamarbejdet i deres skoletid – det sted med dyrene, kalder de det.
Det er klart, det er billigere at lave læringsforløb for børn, hvor der ikke indgår husdyr og dyrkning af skolehaver. Men hvordan sikrer vi så, at ALLE børn i Århus Kommune får kontakt med dyr og natur og forstår de levende sammenhænge, de er en del af?
Download høringssvar som pdf