Gå til hovedindhold

Høringssvar

Forslag til Lokalplan nr. 1180 - Boliger og erhverv på Grøndalsvej

Lokalplan 1180

Det positive først:

Oplægget til den nye bebyggelse på JP-Grunden virker og ser ud som et rigtig godt gennemtænkt projekt, det bliver spændende at følge opførelsen af byggeriet og udformningen af området.

Det negative drejer sig om de trafikale forhold, som virker uigennemtænkte af Aarhus Kommune.

Jeg indsender derfor et høringssvar omkring JP-Grunden da bebyggelsen på denne grund, efter min mening, ikke kan ses som et enkeltstående projekt, trafikalt set. Sådan virker det når man hører Aarhus Kommunens argumentation omkring projektet og de trafikale forhold.
Derfor vil indsendelse af dette høringssvar også omhandle andre trafikale synspunkter i og omkring det sydlige Viby.

Byggeriet på JP-Grunden med ca. 500 boliger med deraf følgende antal biler vil have en kæmpe indvirkning på trafikken på Ravnsbjergvej og Skanderborgvej m.fl. og især når Grøndalsvej lukkes for gennemkørende trafik.
Hvis der samtidig påtænkes etableret et rampeanlæg, bliver det helt umuligt at danne sig et fremtidigt skøn over de trafikale belastninger, som på bl.a. Ravnsbjergvej er voldsomt store i forvejen, men en ting er sikkert, de bliver i hvert fald ikke mindre. Med de seneste trafiktællinger der er foretaget på bl.a. Ravnsbjergvej, men også Bøgeskov Høvej m.fl. kører der allerede nu ca. 9.000 biler (2022) i døgnet på Ormslevvej mellem motorvejen og Bøgeskov Høvej, det er 1/3 af antallet af biler på Viby Ringvej, 29.000 i døgnet (2022) mellem Aarhus Syd Motorvejen og Ormslevvej.

Det virker, som om Aarhus Kommune har låst sig fast på, at rampeanlægget skal etableres fordi det allerede var påtænkt i 1977, da Skanderborgmotorvejen blev etableret.
Det er over 40 år siden Skanderborgmotorvejen blev indviet, derfor mener jeg tiden er løbet fra rampeanlægget, det vil give meget større værdi at tænke overordnede trafikale løsninger ind i trafiksituationen i Viby, i stedet for “lappeløsninger” som et rampeanlæg vil være.

Jeg har fuld forståelse for, at Viby Torv skal aflastes for trafik, men hvis rampeanlægget etableres, flyttes problemet bare ca. 1, 0 km ud af Skanderborgvej, så nu er det ikke Viby Torv der er belastet, nu er det krydset ved Skanderborgvej/Ravnsbjergvej/Ringvej Syd der bliver belastet, og hvad sker der når ARLA-Grunden også bliver bebygget?

Der er så mange faktorer der spiller ind for ikke at etablere et rampeanlægget, her nævnes kun et par stykker:

• Afstanden fra Viby Ringvej til et evt. rampeanlæg er ifølge Vejdirektoratets regler ikke stor nok, dette vil skabe grobund for kødannelser a la det der er ved Aarhus Nord afkørslen, med deraf følgende omkostninger til en evt. etablering af et ekstra spor til afkørsel
• Stavtrup er defineret som et vækstområde, selv hvis Stavtrup ikke er defineret som et vækstområde vil de trafikale problemer som er på Ormslevvej allerede nu kun blive større, da trafikken fra Stavtrup vil møde trafikken til og fra motorvejen under motorvejsbroen
• Støjproblemerne som er i og omkring motorvejen på nuværende tidspunkt bliver også kun en større faktor, bl.a. pga. højdeforskellen fra Ormslevvej/Ravnsbjergvej og Skanderborgmotorvejen
• Skoleveje som skal føres over eller under Ravnsbjergvej, hvis den gøres 4-sporet, og gennem det nye boligområde på JP-Grunden, for en mere sikker adgang til Vestergårdsskolen. Skolevejene er, med de positive briller på, tænkt ind i udformningen af det nye boligområde men ikke til en 4-sporet vej

Det virker som om Aarhus Kommune ikke vil indse problemerne omkring de trafikale forhold men også støjgenerne ved en etablering af rampeanlægget og så nøjes med de problemer som bebyggelsen på JP-Grunden og senere ARLA-Grunden forventeligt vil give i krydset Skanderborgvej/Ravnsbjergvej/Ringvej Syd.

At høre en argumentation fra Aarhus Kommune på et borgermøde, citat: Nogen bliver generet, andre gør ikke, når der f.eks. etableres nye veje eller i dette tilfælde etablering af et rampeanlæg eller udkørsel fra et nyt boligområde, citat slut. Det virker useriøst at bruge det som en argumentation, man skulle da hellere prøve at kigge på og lytte til andre synspunkter til løsninger, som måske giver mulighed for at genere så få borgere som muligt og få trafikken til at glide lettere.

Jeg stiller gerne op til snak/drøftelse omkring de trafikale forhold i Viby J., og især omkring det sydlige Viby.


Venlig hilsen

Michael Hytting
Download høringssvar som pdf

Afsender

Navn

Michael Hytting

Indsendt

08/02/2023 13:02

Sagsnummer

HS9047759

Informationer

Startdato
Svarfrist
Type
Lokalplan
Område
Viby
Hørings-id

H544

Kontakt

TEKNIK OG MILJØ

Plan og Byggeri

Karen Blixens Boulevard 7

8220 Brabrand

Telefon: 89 40 44 00