Gå til hovedindhold

Høringssvar

Regulativ for husholdningsaffald og Regulativ for erhvervsaffald

H548: Høringssvar til Regulativ for Husholdningsaffald i Aarhus Kommune.

Høringssvar H 548
Den 9. marts 2023

Vedr.: H548: Høringssvar til Regulativ for Husholdningsaffald i Aarhus Kommune.
På vegne af E/F Siloetten afgives hermed høringssvar vedr. Aarhus Kommunes forslag til nyt regulativ for husholdningsaffald.
Ejerforeningen Siloetten repræsenterer ejere/lejere i de tilhørende 21 lejligheder. Ejer-foreningen har ikke dybtgående faglig indsigt på området, men er naturligvis daglige brugere af de kommunale affaldssystemer. Vi har generelt den største forståelse for, at vi som borgere skal leve op til lovgivningens krav om sortering og genanvendelse af hus-holdningsaffald, hvilket vi på eget initiativ har sat i system på forskellig vis.
Dette høringssvar bygger på vores daglige erfaringer og vores vurdering af de ændringer, der lægges op til i forslaget til affaldsregulativ.
Overordnede bemærkninger
Vi mener generelt, at Aarhus Kommune med forslaget til nyt regulativ i betydelig grad svigter princippet om ”husstandsnær indsamling” – i hvert fald når det gælder beboere i en etageejendom. Vi forstår, at der mange steder lægges op til at nedlægge bestående affaldsskakte og dermed affaldssug, så beboerne skal ned ad trappen/elevatoren fra fx 10. sal og ud i det fri og om bag bygningen for at aflevere deres sorterede affald.
Med andre ord: Beboerne får betydelig større gangafstand til det sted, hvor de kan afle-vere deres affald og pålægges samtidig større arbejde med at ”oplagre” de sorterede affaldsfraktioner i boligen, da man jo typisk ikke tager turen med hver enkelt fraktion. Trafikken med affald, herunder madaffald, på trapper og i elevatorer vil stige markant med øget risiko for tilsmudsning af trappeopgange og elevatorer.
Den konsekvens harmonerer meget dårligt med det foreslåede regulativs formålspara-graf, hvor det bl.a. hedder:
”Formålet med dette regulativ er at fastsætte regler for håndtering af husholdningsaffald fra alle borgere og grundejere i Aarhus Kommune med henblik på at forebygge forure-ning, uhygiejniske forhold for miljø og mennesker og begrænse ressourceanvendelsen ved at fremme genanvendelse af affald.”
Konkrete problemstillinger
Generelt finder vi, at forslaget til affaldsregulativ lægger op til unødvendige ændringer af ordninger, der fungerer fuldt tilfredsstillende. Det gælder bl.a. den foreslåede udfasning af affaldsindsamling med mobilsug og de restriktioner, der tilsyneladende lægges op til vedrørende anlæg med centralsug.
For det første vil det hos os betyde, at der skal afsættes væsentlig mere plads til affalds-beholdere på fællesarealer. For det andet vil det medføre betydelig mere trafik fra last-biler, der skal tømme affaldsbeholdernes forskellige fraktioner. Endelig for det tredje vil de opsamlingsordninger vi lokalt i Siloetten har etableret ikke kunne videreføres uden væsentlig ulempe. Se bl.a. link til hjemmesiden.
Vi er som beboere og brugere af mobilsug og centralsug glade for vores velfungerende ordning, som både hygiejne- og komfortmæssigt sikrer en forsvarlig affaldsbehandling – udsorteret i de krævede fraktioner allerede i dag.
Mobilsug kan efter det oplyste også anvendes til indsamling af flere fraktioner end det sker i dag – hvis blot efterbehandlingen tilrettelægges herefter. Mobilsug er efter vores opfattelse et relevant bud på, hvordan vi også med de kommende krav til sortering kan fastholde de velfungerende indsamlingsordninger ordninger, vi kender i Aarhus i dag – og som os bekendt forefindes i samtlige højhusbebyggelser af nyere dato i Aarhus og ligeledes i de kommende planlagte store byggeprojekter!
Vi vil gerne vide mere om de krav, Kredsløb vil stille til fremtidige anlæg med centralsug. Vil Kredsløb følge de nationale (Miljøstyrelsens) krav til etablering, sortering m.v., eller lægges der op til særlige skærpede lokale krav i den formulering, der er anvendt vedr. regulativets beskrivelse af fremtidig etablering af anlæg til centralsug, hvor det bl.a. hedder:
”Etablering af centralsugeanlæg kræver fremover opfyldelse af Kredsløbs krav om bl.a. fastlagte affaldsblandinger, adgangsforhold og kvalitet i affaldshåndteringen.”
Det ville næppe komme som en overraskelse hvis Kredsløb over tid agter at indføre så-danne særlige krav til allerede eksisterende ordninger.
Allermest forundret bliver vi dog, når vi hører, at Aarhus er den eneste større by i Nord-europa, der vil udfase mobilsug. Andre steder bl.a. i Odense – lægges der op til at udvide antallet af anlæg med mobilsug, og i de største svenske byer fungerer tusindvis af anlæg med mobilsug, hvor husholdningsaffald sorteres og håndteres i op til 8 fraktioner.
Vi – og sikkert ikke mindst borgerne generelt – er meget interesserede i at vide, hvilke fordele Aarhus Kommune har set – som alle de andre storbyer ikke har fået øje på end-nu?
Med hvilken saglig begrundelse vil Aarhus Kommune gå enegang og udfase en ordning, som fungerer alle andre steder – og som rent faktisk også fungerer godt i dag i Aarhus?
Forslag
Vi finder at en lang række forhold vedr. det foreslåede regulativ fremstår uklare og uop-lyste, og vi savner holdbare begrundelser for en del af de ændringer, der lægges op til.
Vi skal derfor foreslå Aarhus Kommune og Byrådet at standse beslutningsprocessen vedr. indførelse af det nye affaldsregulativ, mens følgende undersøges nærmere:
• Hvordan har andre store byer tacklet kombinationen af skærpede krav til sorte-ring (flere fraktioner) og bevarelse/udbygning af anlæg til mobilsug og cen-tralsug?
• Hvorfor kan de valgte løsninger ikke anvendes i Aarhus?
• Hvad er de samlede økonomiske og miljømæssige konsekvenser ved at droppe mobilsug i 2039 – og hvad er ekstraomkostningerne for affaldsbrugerne til mand-skab og biler – samt CO2 belastningen for klimaet?
• Hvad er de samlede omkostninger eller besparelser ved at anvende de samme modeller, som andre kommuner i såvel Danmark som udlandet.
Mange af de beskrevne udfordringer kan måske reduceres eller fjernes, hvis Aarhus Kommune vælger at etablere en løsning med farveseparerede poser til de forskellige fraktioner som man har besluttet i bl.a. Aalborg Kommune og i Oslo Kommune. Denne ordning kan spille sammen med alle de kendte indsamlingsordninger og spare meget store ressourcer til fx opstilling og/eller nedgravning af affaldsbeholdere m.v.
Vi vil hermed opfordre Aarhus Kommune til at sætte den planlagte proces vedr. nyt af-faldsregulativ på pause og gennemføre en nøjere analyse og vurdering af mulighederne for at etablere et affaldssystem, hvor mobilsug forsat kan have en bærende funktion.
Det vil fjerne den tvivl, der er opstået omkring de valgte løsninger og give Aarhus Kom-mune chancen for at få en fremtidssikret affaldsløsning.
I øvrigt vil Ejerforeningen Siloetten give udtryk for sin store forundring over, at vi ikke på nogen måde er blevet orienteret om hverken planerne for nedlæggelse af mobilsug eller den iværksatte høring om affaldsregulativet. Det har siden 2010 været kendt af såvel Århus Kommune som Kredsløb, at der er etableret mobilsug i Ejendommen.
Der er, set fra Aarhus Kommunes udkantsområde, et tydeligt demokratisk underskud i behandlingen af sagen – ikke mindst som følge af, at det beror på en ren tilfældighed, at bestyrelsen bliver gjort opmærksom på høringens eksistens – og dermed blot 4 kalen-derdage til at afgive høringssvar i en så vigtig sag.
Med venlig hilsen
Ejerforeningen Siloetten
Karin S. Bundgaard
Formand Jens Kabell
Sekretær
Download høringssvar som pdf

Afsender

Navn

Ejerforeningen Siloetten

Indsendt

08/03/2023 22:45

Sagsnummer

HS9045413

Informationer

Startdato
Svarfrist
Type
Klima
Område
Hele kommunen
Hørings-id

H548