Gå til hovedindhold

Høringssvar

Regulativ for husholdningsaffald og Regulativ for erhvervsaffald

Høringssvar vedr. forslag til regulativ for husholdningsaffald – hørings-id H548

Aarhus Kommune
Teknik og Miljø
Hack Kampmanns Plads 2,
8000 Aarhus C.




Høringssvar vedr. forslag til regulativ for husholdningsaffald –
hørings-id H548


Som leverandør af systemer til affaldsbehandling i Aarhus Kommune skal Aerbin hermed afgive høringssvar vedr. forslag til regulativ for erhvervsaffald og husholdningsaffald i Aarhus Kommune.

I Aerbin har vi fulgt den politiske debat om sagen i hhv. Teknisk Udvalg og i Aarhus Byråd. Vi har i den forbindelse tidligere gjort opmærksom på, at vi finder en del af grundlaget for debatten om fremtiden for indsamling af affald via mobilsug forfejlet og/eller mangelfuldt belyst. Det er fortsat vores vurdering, at argumenterne bag Kredsløbs indstilling ikke er dækkende for de faktiske forhold, hverken i Aarhus Kommune – i særdeleshed hvad angår det, der er oplyst og foreslået vedrørende mobilsug.

Vi skal her igen fremføre vores argumenter:


Mobilsug

En række facts viser, at Kredsløbs og forvaltningens begrundelse ikke er dækkende for de faktiske forhold vedrørende mobilsug. Desuden vil vi påpege, at mobilsug i høj grad rummer et fremtidigt potentiale i pagt med de hensyn og ønsker, kommunerne har til miljø og klima:

1. Anlæg til mobilsug kan uden problemer håndtere flere fraktioner end restaffald, som er den fraktion, der aktuelt indsamles med mobilsug , f.eks. på en række kommunale plejehjem i Aarhus Kommune. I en række svenske byer som Stockholm, Göteborg og Malmø dækker anlæg med mobilsug flere fraktioner, herunder organisk affald. Der er intet til hinder for, at anlæg til mobilsug kan udvides til at omfatte flere fraktioner som f.eks. plast og organisk affald.

2. Mobilsug kan uden problemer kombineres med sortering i op til 8 fraktioner, som det ses i København. Fremtidige krav om yderligere sortering af affaldet i husholdningen er således ikke et argument for at udfase anlæg med mobilsug

3. Fraværet af affaldsskakte har ingen praktisk betydning. I Aarhus fungerer p.t. 3 anlæg uden affaldsskakte, mens cirka 40 % af de anlæg med mobilsug, der drives i København og på Frederiksberg, er etableret i ejendomme uden affaldsskakte.
I Stockholm er cirka 3.000 anlæg til mobilsug i drift. Heraf fungerer 98% uden affaldsskakte.

4. Anlæg til tømning med mobilsug er på en række felter langt mere praktiske og miljøvenlige end andre løsninger som f.eks. containerløsninger eller nedgravede anlæg.
- Der er ingen særlige krav om kørefast vej frem til indkastet. Det betyder, at have- og gårdanlæg kan udnyttes bedre til rekreative formål til gavn for beboerne.
- Der skal ikke anvendes plads i gårdarealet til beholdere til restaffald, og problemet med rotter elimineres.
- Tømningen foretages af en lastbil, der ikke behøver køre ind i gården/bebyggelsen. Faktisk kan der være op til 300 meter fra indkastet til den lastbil, der tømmer anlægget. Røranlæg sørger for, at tømningen sker uden de støj- og støvgener, som kendes fra tømning af f.eks. nedgravede anlæg tæt på lejligheder.
- Mobilsug inddrager ikke areal fra fortov, cykelstier eller p-pladser, som det mange steder er tilfældet med nedgravede løsninger.

5. Biler til tømning med mobilsug kan fremtidssikres både med hensyn til støj og emission. I Sverige indgår krav om f.eks. drift på HVO/RME biodiesel i udbud. Det samme er tilfældet med støjniveauet. Her er det et krav ved udbud i København, at bilens støjniveau under sugningen maksimalt er på 75 dB. Dette krav kan opfyldes uden problemer.

På baggrund af ovenstående facts og erfaringer fra andre byer i flere lande mener vi, der fortsat er behov for at få belyst, hvorfor Aarhus som den eneste store by i det nordlige Europa planlægger at udfase mobilsug. Alle andre byer bevarer eller udbygger deres affaldsindsamling med mobilsug.

Afslutningsvis skal vi knytte en kommentar til Kredsløbs argument om, at mobilsug økonomisk ikke er en konkurrencedygtig model i fremtiden:

Kredsløb har i flere år været med til at undergrave det økonomiske fundament for mobilsug ved at informere ejendomsudviklere, ejerforeninger og andre om, at mobilsug stod for at skulle udfases – vel at mærke uden en politisk beslutning og dermed uden mandat. Men det er naturligt, at en sådan melding får mange til at afstå fra at vælge mobilsug som løsning, hvorved økonomien forringes for dem, der fortsat er på ordningen. Senest har vi erfaret, at brugere af mobilsug har fået 3-doblet deres affaldsgebyr på blot to år. Samtidig modtager de pågældende brugere jævnligt store
uspecificerede regninger i forbindelse med afhjælpning af ”propper” i systemet. Propper, som ud fra vores kendskab til århusianske forhold lige så godt kan skyldes manglende sugekapacitet i den bil, der tømmer systemet.
De pågældende borgere er efter vores vurdering ofre for grov misinformation som led i, at Kredsløb vil gennemtrumfe en dagsorden om, at mobilsug ikke skal have en fremtid i Aarhus Kommune.



Med venlig hilsen

Frank Frederiksen
Direktør
Aerbin
Klokkestøbervej 18
5230 Odense M
www.aerbin.dk
ff@aerbin.dk
tlf. 20326214
Download høringssvar som pdf

Afsender

Navn

Aerbin C/o Frank Frederiksen

Indsendt

09/03/2023 16:30

Sagsnummer

HS5970911

Informationer

Startdato
Svarfrist
Type
Klima
Område
Hele kommunen
Hørings-id

H548