Gå til hovedindhold

Høringssvar

Fornyelse af børne- og ungepolitik

LMUs høringssvar vedr. fornyet Børne- og ungepolitik

Høringssvar vedr. Fornyelse af Børne- og Ungepolitik.
Udarbejdet af LMU ved Ellevang Dagtilbud.
En politik sætter retning, både værdimæssigt men også fagligt, for at anvise ønsker og muligheder for vores børn og unge. Dette skriv, og med baggrund i børn og unges egen stemmer og ønsker, viser en ambitiøs målsætning. Den stemmer også fint overens med vores pædagogiske lovgrundlag for dagtilbud (Den styrkede pædagogiske læreplan) men når det kommer til at omsætte mål, intentioner og politikker til hverdagens praksis, skal det balanceres med vilkår og rammer for økonomi, tværfaglige muligheder, muligheder for tidlige indsatser, tilbud om særlige pædagogiske tiltag og fagprofessionelle nok der kan udøve faglig dømmekraft. Vi skal med andre ord også have det nødvendig gear til udleve en fin politik i handling.
Der er gode intentioner i at sikrer ALLE børn og unge et liv med høj kvalitet og vi ved det sikres gennem høj faglighed. Det er også positivt at det fremhæves, at der for at skabe lige muligheder for alle, kan betyde at nogle skal støttes mere end andre.
Børnesynet i politikken går fint i tråd med det børnesyn der allerede eksisterer i vores dagtilbud, og sætninger som ”jeg har værdi som den jeg er”, og ”jeg gør mit bedste” skaber de bedst mulige betingelser for at vores børn og unge lykkes med deres liv.
Vi mener politikken er så bred at det er umuligt at være uenig i den i et 0-18 årsperspektiv. Vi vil fokusere på den del der omfatter perspektiver, set ud fra det at få de bedste muligheder, i et dagtilbudsliv.
Med andre ord, hvordan politikken kan omsættes, for os medarbejder i dagtilbud. Vi er helt med på at politikken sætter retningen for vores arbejde, og at det kræver lokale oversættelser at føre den ud i livet. Vi bifalder at der gøres opmærksom på at der er blik for den lokale og individuelle variation der er af indsatser i forhold til det der virker. Det er vigtigt at vi kan tage udgangspunkt i lige netop det læringsmiljø vi har og de ændringer det kræver i et lokalt forankret behov.
I børn og unge politikken skrives der at vi skal se på om de rammer, som dagtilbud, skole og fritidstilbud giver, matcher barnets og den unges behov. Dette er utrolig fine takter, men opleves vanskeligt at efterleve i dagtilbuddene, med de krav og de præmisser vi har.
Dels har vi i med vippeordninger, mange børn i vores institutioner i foråret, det presser de fysiske forhold/rammer, hvilket kan udfordre fleksibiliteten i at justere og netop matche læringsmiljøet til opgaven. Vi er udfordret på store børnegrupper og mangelfulde fysiske rammer i forhold til den opgave vi skal løfte. Her tænkes og på udeområdernes omfang.
Dels møder vi flere børn med komplekse problemstillinger. Når vi som fagpersoner beder om hjælp til et andet match til barnet er det lange og tidskrævende procedure vi skal igennem. Og selv om alle instanser omkring barnet peger på at der skal findes et andet tilbud, er det ikke sikkert det er muligt da der mangler special pladser. Vi håber at der i de afsatte penge til breder børnefællesskaber tages højde for dette. Der bliver behov for øget tværfaglige indsatser.
Tidlig indsats kan være svær at få øje på i hverdagen. Så politisk fokus på balancen mellem ressourcer og opgavekrav er lige så nødvendigt som en stærk Børne- og Ungepolitik. Lange ventetider, stærkere koordinering på tværs og faglig kapacitet, skal afstemmes med en politik man vil gennemføre.
Vi ved at de hos PPR er presset på tid til at løse deres opgaver, så hvordan hænger det sammen med hurtig indsats når nogle af vores tætteste samarbejdspartner, har svært ved at nå rundt?
I politikken skrives der om høj faglighed og kvalitet, noget der går hånd i hånd, og som vi hver dag arbejder for at levere. Men vi udfordres af at vores pædagog stillinger bliver sværere og sværere at besætte, så vi ser frem til at kommunen sammen med KL, BUPL vil arbejde benhårdt for at løse den krise vi står i. En ambitiøs børne- og ungepolitik kræver høj faglighed at efterleve. Byrådet lægger vægt på, at alle ansatte har en høj prioritering af viden, sikre dokumentation, og kvalitetsudvikling. Det kræver fag professionelle ressourcer. Her under er et vigtigt fokus balancegang mellem tid om børnene og tid med børnene.
Vi er bekymret for at man med en så ambitiøs børne & unge politik kommer til at lægge flere opgaver ud til de enkelte daginstitutioner (pædagogiske leder) og vi ved at den store VIVE undersøgelse viser et allerede presset arbejdsmiljø for de pædagogiske leder. Vi ved også at når lederne har svært ved at løfte opgaven drypper opgaverne ned til det pædagogiske personale som så får mindre tid MED børnene.
At skabe høj faglig kvalitet koster penge. Det kræver gode normeringer, og tid til faglig fordybelse og refleksion. Det kræver at pædagoger har mulighed for at arbejde med børn i små grupper så de kan være nærværende og skabe dannelse, udvikling og trivsel. Det kræver at de pædagogiske leder har tid til at bedrive fag fagligledelse, og ikke kun administrative opgaver.
En måde at udvise handling i forhold til politikken kunne være at sætte et loft på hvor mange børn der må være i en gruppe, som man fx har i skolen.
Vi mener vi skal være obs på i hele politikken at trivsel, fællesskab og sundhed kommer før læring. Det opleves ikke sådan når materialet gennemlæses. Det stærke læringsfokus er ikke nødvendigvis det der skaber børn og unge i trivsel.

Med venlig hilsen
LMU ved Ellevang Dagtilbud
Download høringssvar som pdf

Afsender

Navn

Britta Kruse

Indsendt

17/05/2023 10:22

Sagsnummer

HS9747930

Informationer

Startdato
Svarfrist
Type
Børn
Område
Hele kommunen
Hørings-id

H572

Kontakt

Pædagogik og Forebyggelse

Børn og Unge

Aarhus Kommune

 

Louise Dam Overballe: lodo@aarhus.dk

Rikke Slot: risl@aarhus.dk

Vil du vide mere?

https://etgodtboerneliv.aarhus.dk/