Forslag til lokalplan nr. 1115 Boligområde ved Tranbjerggårdsvej i Mårslet
En Mårslet Ringvej vil ødelægge byens DNA
Med boligudvidelsen ved Tranbjerggårdsvej tages første skridt mod en omfartsvej om Mårslet, som vil ændre byens sammenhæng og dna radikalt.
En væsentlig del af det der karakteriserer og kendetegner Mårslet er sammenhængen mellem beboelsesområderne og den omkringliggende natur. De landskabelige områder, der omkranser byen og som sammen med de to kiler udgør den særegne sammenhæng mellem by og land vægtes højt blandt byens borgere. Den nordlige del af byen er karakteriseret af åbne vidder og en enestående udsigt op mod Jelshøj og de store landområder og marker der strækker sig langt. Det er vigtigt for Mårslet at værne om denne flotte naturlige afgrænsning som byen har, og som er en del af Mårslets DNA. Det er vigtigt at Mårslet forbliver den selvstændige by den er, og ikke fornemmes som en forstad til Aarhus, hvor der vokser flere og flere løgringe af beboelseskvarterer på, og til sidst rent faktisk får direkte sammenhæng med Aarhus. En stor del af charmen ved Mårslet er netop, at man på en og samme tid er tæt på Aarhus, men samtidig på ingen måde mærker storbyen tæt herpå i det sammenhængende, overskuelige og velfungerende mindre bysamfund som Mårslet er. Her er de grønne områder, der omkranser byen, helt afgørende fortsat at holde fast i, idet Mårslet ellers udvikler sig til et stort parcelhusområde med funktionelle stisystemer og ringvej – men uden den kerne og centrale samlingspunkt, som er det der gør Mårslet unik og attraktiv.
Som del af den aktuelle beslutning om 'Nyt boligområde ved Tranbjerggårdsvej' planlægges en ny forsyningsvej fra det nye boligområde ud til Jelshøjvej. Et af de bærende argumenter for denne nye tilførselsvej er dels, at man vil åbne op for endnu flere fremtidige boligområder nord for Mårslet, og dels at man vil forberede muligheden for en forbindelse fra det nordlige Mårslet til den nye Giber Ringvej under eller over letbanen. En sådan forbindelse nord om byen til den nye ringvej, vil reelt betyde, at Mårslet får 2/3 af byen omkranset af en omfartsvej. Det er unægtelig ikke i tråd med Helhedsplanens principper om at sikre, at byens møde det åbne land bevares i al fremtid. Tværtimod vil Mårslet by forandres markant med anlæggelse af en nordlig omfartsvej og dertil hørende 3-400 yderligere nye udstykninger langs vejen. Byen vil udvikle sig fra den i dag sammenhængende by med en naturlig kerne omkring kirke, torv og skole, til et fremtidigt stort parcelhusområde, med omfartsveje, der nemt transporterer folk til og fra Aarhus uden egentlig tilknytning til selve Mårslet. Store dele af byen bliver i højere grad blot være kønsløse bebyggelsesområder som kunne anlægges hvor som helst, idet de ikke kan eller vil få den naturlige tilknytning til Mårslet som de fleste af os andre sætter stor pris på.
Mårslet må og skal udvikle sig og gerne vokse, og byen har netop udviklet sig meget igennem alle årene, hvor der både i syd og i nord er tilføjet hundredevis af nye udstykninger. Men at anlægge en ringvej om Mårslet vil for evigt ændre og ødelægge en central del af Mårslets DNA. Det bør ikke ske, og det bør diskuteres og behandles grundigt, inden Kommunen lige så stille anlægger mere og mere vej rundt om Mårslet. Tilførselsvejen til det nye boligområde ved Tranbjerggårdsvej er allerede et skridt i den retning, og det skal være meget opmærksomme på, og kæmpe imod hvis vi gerne vil beholde den sammenhæng og selvstændige bykultur som vi holder af ved Mårslet.
Download høringssvar som pdf