Høringssvar_Lokalplan 1115_Boligområde ved Tranbjerggårdsvej i Mårslet
Høringssvar vedr. Lokalplan 1115 - Boligområde ved Tranbjerggårdsvej i Mårslet.
Afgivet af Iben Dombernowsky og Svend Åge Christensen, Jelshøjvej 131, 8320 Mårslet
INTRO:
Håndtering af den øgede trafikmængde i forbindelse med etablering af 142 boliger er kun delvis behandlet i lokalplansforslaget – med dette høringssvar ønsker vi at tilkendegive vores bekymring over de trafikale udfordringer, som vi mener vil opstå hvis LP 1115 bliver vedtaget i sin nuværende form.
Vi undrer os over:
1. at Lokalplan 1115 ikke behandler den forøgede trafikmængde på Jelshøjvej. Der nævnes blot at stamvejene ender her og man forholder sig ikke til at man derved forårsager forøgede trafikale problemer på den smalle og på visse steder uoversigtlig Jelshøjvej.
Endvidere synes perspektivområdet nord for Tranbjergårdsvej og tilhørende trafikal infrastruktur ikke umiddelbart at være synliggjort i Lokalplan 1115
2. at fordelingen af den øgede trafikmængde er fordels således at 2/3-del af trafikken fra de nye boliger skal ske til Jelshøjvej, mens kun 1/3-del af den øgede trafikmængde skal afvikles via den noget bredere Hørretløkken, der tillige har direkte tilslutning til eksisterende rundkørsel med adgangsmulighed til Oddervej eller Mårslet centrum/skole via Hørretvej.
Vores synspunkter:
3. Jelshøjvej er ikke dimensioneret til den øgede trafikmængde. Vejen er i dag 5 m bred og det er ikke muligt at udvide vejen på dele af strækningen, da private grunde er beliggende umiddelbart op af Jelshøjvej.
Jelshøjvej har ikke mulighed for at gøres mere sikker for bløde trafikanter, - der er ikke vejudlæg nok til at etablere fortov og cykelsti. På en del af strækningen er det samlede udlæg ca. 6.5 m.
Til sammenligning er Hørretløkken udlagt i en samlet bredde på ca. 12 m med fortov/cykelsti og vejtræer. Samme udlæg er også i lokalplan 1115, planlagt i den nye stamvej fra den nye boligområde og frem til Jelshøjvej. Det synes ulogisk at en større stamvej tilsluttes den noget mindre Jelshøjvej, - som har et meget mindre udlæg end den planlagte stamvej.
FOTO Jelshøjvej set mod nord – standpunkt ud for nr. 131
FOTO Hørretløkken set mod vest – standpunkt ved tilslutningen til rundkørslen ved Hørretvej.
4. Trafikafviklingen med en ny nordlig vejføring for 2/3 af boliger bør genovervejes og bør planlægges og ses i sammenhæng med det planlagte perspektivområde med boliger nord for Tranbjerggårdsvej.
Det bør overvejes at lave en vejføring således at trafikken for det samlede fremtidige boligområde incl. perspektivområde får mulighed for tilslutning til Hørretvej og Giber Ringvej.
Vi forslår at nedenstående punkter overvejes og inddrages som beslutningsgrundlag inden endelig godkendelse af LP 1115:
5. Den samlede trafikale løsning for det fremtidige boligområde og perspektivområde, herunder fordeling af den øgede trafikmængde der skal afvikles via Hørretløkken / Jelshøjvej.
6. Den nye nordlig placeret stamvej kunne føres igennem til Hørretvej og tilsluttes via ny rundkørsel. Dette kunne give adgangsmulighed til Oddervej eller Mårslet centrum/skole via Hørretvej. Stamvejen kunne i modsat retning tillige gives tilslutningsmulighed til Giber Ringvej.
Jelshøjvej kunne på strækningen mod Mårslet gøres til en lukket vej for gennemkørende trafik og således alene betjene beboere i nærområdet samt den store mængde af cyklister der daglig benytter Jelshøjvej.
7. Vi anbefaler at der foretages en trafiktælling på Jelshøjvej. Vi oplever kun at trafikken er tiltaget siden 2007 hvor lokalplan 761 blev udarbejdet, - allerede på det tidspunkt var Århus Kommune opmærksom på problem vedr. trafik og trafikstøj fra Jelshøjvej.
8. Vi anbefaler at der foretages en måling af trafikstøj på Jelshøjvej. Allerede i Lokalplan 761 s. 22 2007 var trafikstøjen på Jelshøjvej målt til 56 dB altså over de anbefalede 55 dB. Det bør man forholde sig til, nu hvor trafikken generelt er taget til og man yderligere vil tilføje trafik fra et stort antal nye boligparceller.
9. Udarbejdelse af en overordnet strategi for til trafikafvikling i Mårslet. Et trafikstrukturkort for Mårslet bør indgå i beslutningsgrundlaget. Dette var udarbejdet i forbindelse med lokalplan 761 og en tilsvarende opdateret udgave bør også indgå i Lokalplan 1115
Med venlig hilsen
Iben Dombernowsky og Svend Åge Christensen, Jelshøjvej 131, 8320 Mårslet.