Helhedsplanen for Randersvej
Nej tak til visionsløs helhedsplan med mulighed for nybyggeri
Dette høringssvar er et nej tak til den reviderede helhedsplan for Randersvej, men først vil jeg gerne give udtryk for at jeg mener at kommunens borgerinddragelse halter noget: Der var indkaldt til orienteringsmøde en hverdag på et tidspunkt og et sted, som ikke er særlig borgervenligt, hvis man arbejder uden for Aarhus og bor i Riisvangen. Ydermere blev mødet flyttet med kort varsel. Det er simpelthen ikke godt nok, når kommunen nu så gerne vil forbedre borgerinddragelsen.
Tilbage til den reviderende helhedsplan:
• Planen åbner fortsat op for nedrivning af velfungerende private boliger til fordel for ”udvikleres” ressourcekrævende storbyggerier. Stop den mulighed - det skaber utryghed i min husstand og hos andre boligejere, der gerne vil blive boende i vores veletablerede villakvarter med gamle haver.
• Planen ønsker ”aktive handelsområder”, ”bycentre” og en ”bygade”. Det lyder jo fint, men der er flere centre med handelsmuligheder indenfor meget kort afstand (Trøjborg, Storcenter Nord, Veri centret og Aarhus C, som kun er 10 minutter væk med letbanen). Alle steder har tomme butikker og forslaget om små butikker synes bl.a. derfor noget naivt – jeg handler i øvrigt på Internettet, hvor udvalget er størst, og hvis jeg vil opleve den lille butik, tager i Den gamle by; her er der både ostehandler og knallertværksted fra 1974.
• Planen flytter blot cyklister og forgængere. Letbanen har givet os alle mulighed for hurtigt at komme til by og banegård, så den private bil med ofte kun én person har ikke noget at gøre på Randersvej. Så selvom der skrives, at kommunen ikke ønsker at indskrænke antallet af vejbaner, burde planen turde lægge op til netop dette til fordel for øget mulighed for fodgængere, cyklister og en grøn natur, som kan opsamle regnvand og skabe rekreative områder til fællesskab. Hav mod til at tænke nyt og udnyt at der pt. er et par ubebyggede grunde langs Randersvej – skab dem om til grønne rum i sammenhæng med arealerne, som bliver frigjort ved fjernelse af vejbaner i stedet for blot at tale om grønne kantzoner og større træer. Det er jo borgerne i kommunen, som er kommunen og hvis vi ønsker at begrænse trafikken, er det kommunen skal.
Jeg kunne skrive meget mere om helhedsplanen – at variation i bebyggelse og skala er det som gør byer til menneskevenlige størrelser, manglende tanker om at den arkitektur, som måske bliver bygget har en vis kvalitet, så vi ikke ender med en by fyldt med ”Nordbjerg”-grimmerter, fokus på at villakvartererne ikke forbliver parkering for butikkerne og etagebyggerierne, osv. Men samlet set savner jeg, at planen tænker på os, der allerede bor her. Mit hjem er ikke til salg, selvom det ligger tæt på Randersvej og et letbanestop. Det kan godt være at jeg kan høre trafikken, men jeg har et hyggeligt hjem med en gammel have, hvor store træer og mine gamle, arvede stauder gror - det er her jeg bor.
Vis at I tør sige nej til usund byudvikling med plads til for mange biler og nybyggeri – visionsløs vækst og fortætning er ikke det eneste, som skal tælle i vores by.
Download høringssvar som pdf