Gå til hovedindhold
Helhedsplanen for Randersvej

Høringssvar med kritik af 4 punkter og et forslag om genovervejelse

Helhedsplanen for Randersvej er i sin nuværende form begrænsende for skadevirkningerne på villakvartererne bag Randersvej. Tak for det.

MEN – det er slet ikke godt nok. Planen virker ukonkret og fremstår som et stykke skrivebordsarbejde, der ikke er præget af nogen indsigt i de områder, man ønsker at ændre. Og der er FOR FÅ KLARE SVAR til de beboere, der nu ser deres nære omgivelser ændret radikalt.

Som beboer på Nordvestpassagen er jeg bekymret for en række forhold:

TRAFIK OG PARKERING
Indkørslen til Riisvangen fra nord og vest sker i dag via vejen bag om støjmuren i krydset Randersvej/Ringvejen, og derefter ind af Bakkevænget, som er en ganske lille og ikke særligt bred vej. Der er meget trafik der – både til Reginehøj og til villavejene. Hvis der bliver bygget på det udpegede område mellem Randersvej/Ringvejen/Bakkevænget/Nordvestpassagen kan det blive mange boliger, og dermed mange flere biler, som både skal ind i området, men også parkere. Parkering er allerede mange dage kaotisk på Nordvestpassagen og sidevejene. Der er i helhedsplanen IKKE nogen holdning til tilkørsel til nybyggeri og det afledte parkeringsbehov. Der er simpelthen IKKE godt nok!!!

SKYGGE
Der tales om 4+1 byggeri ud til Randersvej. Det virker højt og hvis man tager en tur ned af Randersvej så er langt det meste byggeri faktisk 3+1. Højden har betydning for skyggevirkninger på husene, der ligger bag ved udviklingsområdet og der er ikke klare svar på hvordan aftrapning eller optrapning skal ske når der er en vej imellem (Reginehøjvej og især Bakkevænget). Det forekommer utroligt, at der ikke kan give klare svar på op- eller nedtrapning, og at der ikke foreligger beregninger af skyggevirkningerne. Lys er liv. Giv nu borgerne den vished og afklaring!!!

MILJØ OG BÆREDYGTIGHED
En ting er at udvikle og forskønne det område øst for Randersvej, hvor der i dag ligger dagligvareforretninger (som vi i øvrigt er glade for), tankstationer og fastfoodrestaurant. Kom frisk i gang.
En anden ting er at udnytte (KLOGT OG FORSTANDIGT) det areal (bl.a. ”hullet”) som er mellem Skovvangsvej og Stjernepladsen. Klogere hjerner end min kunne sikkert få ideer til at lave nogle rekreative faciliteter kombineret med en støjafskærmning ud mod Randersvej på det areal.
MEN – at give mulighed for nedrivning af sunde, vedligeholdte boliger til fordel for etagebyggeri er slet ikke bæredygtigt, og kan kun ses som kommunalt understøttet profitjagt understøttet af forhøjede bebyggelsesprocenter. Det er skammeligt og så lidt bæredygtigt, som det kan være.

PROCESSEN
Sagt kort så har det været, og er, en ynkelig forestilling. Der er intet for kommunen at være stolte over, og i bedste fald kan det tjene som afskrækkende eksempel for fremtidige helhedsplaner. Det må en kommune som Aarhus simpelthen kunne gøre bedre.

BEHOV
Der er rigtigt mange tomme boliger i Aarhus lige nu, nemlig omkring 10.000!!! . Det er mange, så der er god mulighed for at få ro på og tænke forslaget til helhedsplan igennem igen, og gerne denne gang i en ligeværdig dialog med fællesrådene og de borgere, som bor i helhedsplanens område.

Med venlig hilsen

Søren Madsen
Nordvestpassagen
Download høringssvar som pdf

Afsender

Navn

Søren Madsen

Indsendt

07/08/2023 15:39

Sagsnummer

HS1435340

Informationer

Startdato
Svarfrist
Type
Kommuneplan
Område
Midtbyen
Hørings-id

H600

Kontakt

TEKNIK OG MILJØ

Plan og Byggeri

Karen Blixens Boulevard 7

8220 Brabrand

Telefon: 89 40 44 00