Helhedsplanen for Randersvej
Det er igen en ommer
Nu da høringsfristen nærmer sig sin afslutning, må jeg konstatere, at der denne gang er betydeligt færre svar end første gang, der var høring om Randersvej-projektet.
Årsagen er måske, at de værste vildskud fra den første plan er udryddet. Dermed er mange beboere mere rolige og ser ingen grund til at skrive igen, da deres område nu tilsyneladende er gået fri af de vilde planer og ”højhuse”.
Skønt vi måske selv går fri af højhusbyggeriet tæt på hvor vi bor, har jeg dog ondt af beboerne på bl. a. Bakkevænget, der med den nuværende plan, stadig frygter at få "højhuse" tæt på i retning mod Randersvej. Så der er stadig grund til at kæmpe.
Jeg forstår stadig ikke, at der fokuseres så meget på fortætning.
På det seneste har der været skrevet meget om alle de lejligheder (10.000 har været nævnt flere gange), der står tomme i Århus, til trods for at de har været færdige længe, og nu er man sågar begyndt at give evt. lejere diverse fordele med håb om at få lejet boligerne ud.
Så hvorfor bygge flere, og da slet ikke op ad en meget tæt trafikeret og støjende hovedfærdselsåre ind mod byen.
Hvis der absolut skal bygges, hvorfor så ikke langs Letbanen ud mod Lisbjerg eller i retning mod Hinnerup. Så kan der måske alligevel blive tilslutning til og økonomi i at forlænge Letbanen i den retning. Langs cykelstien mellem AUH og Lisbjerg må der være flere steder, hvor det vil være muligt at bygge lejligheder, og det er et ganske dejligt område, hvor man ikke skal bevæge sig langt for at have en dejlig udsigt over bl.a. Engsøen, Århusbugten og byen. Arbejdspladser er der i nærheden, fx AUH og i det nye ”industri”-kvarter vest for Lisbjerg, og der komme garanteret flere. Med Letbanen kan man naturligvis hurtigt komme ind til Århus.
Forstå det, hvem der kan, men i den nye plan er der stadig fokus på cafemiljøer mv. langs Randersvej omkring Letbanens stoppesteder. Det er vist kun kommunens planlæggere, der tror på, at det vil blive en succes.
Parkeringsproblematikken i området er heller ikke løst i den nye plan.
Bakkevænget, Nordvestpassagen m. fl. er allerede i dag pakket godt til med parkerede biler i den ene side af vejene. Fortætning vil forårsage et kaos med flere biler i området.
Bethesdavej, Godfred Hansens Vej, Gustav Holms Vej er ligeledes tit fyldt op med biler, bl.a. pga. parkeringsrestriktioner på Trøjborg og beboere fra Risskov Brynet, som måske finder det for dyrt at anvende de pladser, som findes på deres boligområde, og derfor bruger de nærmeste villaveje til parkering.
Der er derfor efter min mening stadig meget i vejen med den nuværende plan.
Derfor et klart nej til planen herfra.
I øvrigt kan jeg tilslutte mig det meste, som allerede er skrevet i de nuværende høringssvar fra denne runde. Ikke mindst høringssvaret fra Riisvangens Fællesråd.
I de ovennævnte høringssvar findes bl.a. mange tekniske, sundhedsmæssige og øvrige relevante indvendinger mod planen.
Download høringssvar som pdf