Undertegnede vil gerne appelere til at trafik/parkerings-løsningen tænkes mere gennemgribende end de påtænkte (lappe)løsninger med parkering på væddeløbsbanen og Kongevejen og dertil ”knudrede” til- og frakørselsforhold.
I erkendelse af, at selv undertegnede kan have svært ved at se hvordan parkeringsproblematikken løses, vil jeg foreslå, at der tænkes mere i ”Biler-nej-tak” i området!
Dette signal kunne sendes ved at inddrage P2, hvor området kunne ”designes” til cykelcross-bane. Dette i respekt for at cyklebanen fjernes og signalerer at området er reserveret til den senere planlagte velodrom.
Kunne der evt. suppleres med (et) spor ind i det tilstødende skovområde mod P1 for at øge arealet?
De forventelige mængder af ren overskudsjord/byggematerialer fra projekterne kunne anvendes til at opbygge et spændende cykelcross-landskab med belysning, og man vil ved denne løsning undgå den påtænkte cykelcross-bane på det grønne område ved Højen hvor lysforurening også kunne være et uheldigt følge.
Højen er et rekreativt område, som er værdsat for sin ro, udsigt, spadsereturs- og legemuligheder og ikke mindst kælkebane om vinteren! En ”officiel” cykelcross-bane vil let foranledige cyklisten til at føle at have ”forkørselsret”, hvilket vil kunne skabe uheldige/utrygge situationer og ende med at gøre området uattraktiv for alle parter.
Da P2 på den lange bane skal fjernes (Man forventer vel seriøst at der skabes midler til en velodrom?!), vil det være et godt signal allerede i denne fase at ”opdrage” bilfolket til at bruge (shuttle)bus, cykel, gå-ben etc...
En cykelcross-bane med beplantning på P2 vil styrke ”det grønne” i området og er banen en succes vil man kunne overveje at henlægge velodromem til et andet (nærliggende!?) område.
Cykelfolket vil kunne dele faciliteter med naboen/atletikfolket, og dermed opretholde klubfaciliteter i tæt tilknytning til deres træningsområde!