Overordnet er der rigtig mange gode tanker i den nye helhedsplan for Årslev.
Ideen om et samspil mellem bebyggelse og natur giver løfter om en bydel, hvor det er godt at bo og leve.
Der er desværre en problemstilling, som slet ikke er behandlet løsningsorienteret, men alene holdt i vellydende forhåbninger: trafik og mobilitet.
Som det er alle bekendt, er Silkeborgvej allerede i dag stærkt belastet af trafik særligt i myldretiden, hvor der dagligt er langsom køkørsel. Gennem flere år og specielt efter corona har dette medvirket til, at mange bilister benytter Ørvadsvej som "smutvej" Dette er uheldigt, da det meste af Ørvadsvej er en smal skov vej uden cykelsti og fortov. Da Ørvadsvej samtidig er cyklistforbindelsen fra Årslev til Brabrandstien opstår der dagligt farlige situationer mellem bilister og cyklister.
Med 4000 nye beboere og 1000 arbejdspladser skal der tænkes i andre hovedfærdselsårer for bilister end Silkeborgvej. Og der skal tænkes i sikre cykelstier mellem Årslev og Brabrandstien. Sidstnævnte kunne løses ved at lukke Ørvadsvej for gennemkørsel for biler og gøre den til cykelvej mellem Årslev og Brabrandstien.