Ændrede serviceregler og retningslinjer for bevilling af kørsel i Børn og Unge
Høringssvar om ændring af serviceregler og retningslinjer for bevilling af kørsel i Børn og Unge
Høringssvar om ændring af serviceregler og retningslinjer for bevilling af kørsel i Børn og Unge.
DH Aarhus har fra starten været bekymret over den politiske beslutning om at foretage besparelser på kørselsområdet – og nu hvor beslutningen skal omsættes til handling, bliver bekymringen bestemt ikke mindre.
Vi har svært ved at se at forslaget giver den ønskede besparelse ud fra en samlet kommuneøkonomi, men derimod en risiko for det samlet set bliver dyrere, med øget bureaukrati i administrationen af de nye serviceregler, og vil ramme vores i forvejen mest sårbare målgruppe.
Konkret bygger vores bekymringer på:
- At i mange af ændringsforslagene fraskriver MBU sig forpligtelsen til kørsel, og henviser til serviceloven § 41. Det vil medføre lange ventetider i forhold til målgruppeafklaring, afgørelser, eventuelle anker mv. og især ramme vores i forvejen mest sårbare og svage målgrupper.
- At der fremover kun køres til en hjem adresse er meget problematisk, og kan være en konfliktoptrappende faktor for fraskilte forældre med fælles forældremyndighed, og igen ramme vores mest sårbare børn med handicap.
- At børn med udviklingshandicap får forlænget deres samlede skoletid og transporttid pga. de kommende nye regler for transporttid og ventetid ved aflevering og afhentning fra skole. Det er ikke værdigt at tilbyde kommunens mest sårbare børn sådanne vilkår.
- At transport til sfo i sommerferien bortfalder, hvilket rammer nogle af de mest sårbare familier.
- At befordring af elever med særligt behov til ungdomsuddannelserne underlægges restriktioner i forhold til kommunens forpligtelser, hvilket igen vil ramme vores svageste unge medborgere – og er modstridende med de nuværende gældende regler.
DH Aarhus er bekymret for at den konkrete udmøntning af byrådsbeslutningen vil have meget stor negativ betydning for vores mest sårbare borgere og deres familier, og hænger på ingen måde sammen med målet om ”at understøtte børn der har brug for en hjælpende hånd når det gælder transport til og fra skole. ”
Vi forventer at udmøntningen følges tæt i forhold til betydningen for vores mest sårbare målgrupper og i forhold til den samlede besparelse inclusive afledte udgifter og bureaukrati på andre områder.
På vegne af DH Aarhus
Mogens Toustrup
Download høringssvar som pdf