Mange børn og unge bliver hvert år kørt til og fra skole af kommunen. Det gør sig gældende både for elever i almene undervisningstilbud og elever i specialundervisningstilbud.
Med bevilling af kørsel er det målet, at vi understøtter børn som har brug for en hjælpende hånd, når det gælder transporten til og fra skole. Børn og Unge er efter folkeskoleloven forpligtiget til at sørge for kørsel til og fra skole for børn, der enten har lang afstand til skole eller har farlig skolevej. Derudover har Børn og Unge en forpligtigelse til at sørge for kørsel som følge af sygdom og handicap, hvis eleven kun er i stand til at følge den almindelige undervisning i folkeskolen, hvis eleven køres til og fra skole.
Gennem de seneste år er udgifterne til kørsel vokset. Udgiftsvæksten kan tilskrives en kombination af:
Derudover har byrådet besluttet, at der skal spares 10 mio. kr. på kørselsområdet i Børn og Unge.
Disse udfordringer kalder på nye løsninger, så Børn og Unge fortsat kan understøtte transporten til skole. På den baggrund blev der i 2022 igangsat et projekt i Børn og Unge, der kunne belyse problemstillingerne og komme med løsningsforslag på kørselsområdet.
Med afsæt heri har Børn og Unge nu udarbejdet konkrete forslag til ændringer i serviceregler for kørsel, som dels skal sikre en tydelig pædagogisk praksis på området og dels nedbringe udgiften.
Disse forslag sendes nu i høring.
Afgivelse af høringssvar
Høringssvarene kan målrettes både de konkrete forslag til ændring i serviceregler for kørsel i Børn og Unge eller retningslinjerne for bevilling af kørsel.
Der er høringsfrist den 28. august 2023, kl. 12.00.
Der afholdes virtuelt møde med mulighed for at få svar på opklarende spørgsmål til de fremlagte forslag til serviceregler og retningslinjer. Det vil være forvaltningen, der deltager fra Børn og Unge. Mødet afholdes på teams onsdag den 9. august kl. 16-17. Klik her for at deltage i mødet.
De indsendte høringssvar drøftes af forligskredsen i slutningen af august.
Baggrund
Serviceniveauet på kørselsområdet er højt i Aarhus, når der sammenlignes på tværs af kommuner, og der er behov for at undersøge, hvilke forslag der kan bringes i spil for at håndtere udfordringerne på kørselsområdet.
Med forslagene om optimering af kørselsområdet i Børn og Unge estimeres det, at implementering af et nyt serviceniveau og en effektivisering af kørselsområdet vil have et effektiviseringspotentiale på 5 mio. kr. i 2023 og 10 mio. kr. i 2024 og frem.
Et centralt formål med forslagene er, at børneperspektivet tænkes ind i forslagene. Det vil sige, at der er et klart fokus på livsmestring, så der i kørselsopgaven er et fokus på at gøre eleverne selvhjulpne, livsduelige og klar til voksenlivet.
Det pædagogiske perspektiv for kørselsopgaven fremadrettet vil således være at anvende det mindst vidtgående tilbud. Fx ved at flere elever lærer at køre med bus til og fra skole. Eller ved at elever, der kører alene i taxa, lærer at køre sammen med andre børn.
Forslagene omhandler bl.a.:
Forslagene omhandler alle børn, der modtager et kommunalt kørselstilbud i form af fx kørsel med skolebus, offentlig transport (skolerejsekort), godtgørelse af forældres transport (egen befordring) samt kørsel med taxa og minibus til både specialdagtilbud, folkeskoler, specialklasser og specialskoler.
Dvs. forslagene vedrører kørsel af både almen-, special-, modtagelsesklasse- og DSA-elever samt børn i specialdagtilbud.
Bemærk at høringssvarene er offentlige for alle såvel borgere som politikere, så snart de er indsendt.
H644
Martin Klejs Skøtt
Tlf. 29 20 99 52
E-mail makls@aarhus.dk