Gå til hovedindhold
Ændrede serviceregler og retningslinjer for bevilling af kørsel i Børn og Unge

Høringssvar vedr. ændrede serviceregler og retningslinjer for bevilling af kørsel i Børn og Unge

Høringssvar vedr. ændrede serviceregler og retningslinjer for bevilling af kørsel i Børn og Unge

Det er for os som skolebestyrelse, vanskeligt at afgøre, hvor store serviceforringelser, de enkelte familier møder, og hvor store omkostningerne er i familierne med baggrund i forslaget.
Vi er også bekymrede ift. om ”klyngeskoler” på sigt vil udvikle sig til distrikter, som også vil få betydning for kørsel af børn. Den offentlige transport er meget ringe fra og til Solbjerg, og det gør det svært med buskortordning, som den mindst indgribende transportform.
Vi er bekymrede for om besparelserne bliver så omfattende, at børn ikke sikres den kørsel de har behov for Det ma ikke være økonomi, der afgør om et barn får den transportmulighed, det har brug for. Det er desuden afgørende, at der hurtigt kan justeres i kørselsordning, hvis det er barnets behov eller der laves ændringer i planer og tider på skolen.


Kommentar til de enkelte forslag:

Kørsel på skolefri dage/skolernes ferier
Vi er bekymrede for, at forslaget skaber øget ulighed blandt børnene og underminerer det vigtige pædagogiske arbejde i fritidstilbuddene for de børn, der har mest brug for det. For børn med sprogstøtte behov tænker vi også det kan have betydning for deres sproglige udvikling, at de ikke har mulighed for at komme i SFO eller fritidstilbud.

Kørsel til § 32 specialdagtilbud
Vi ma forvente at alle børn i specialtilbud, som har brug for det også fremover vil få bevilliget kørsel.

Kørsel mellem flere adresser i skilsmissefamilier
Vi er bekymrede ift. forslaget. Nogle skilsmissebørn bor skiftevis hos begge forældre på skoledage. Vi kan være bekymrede for, at nogle fraskilte forældre, der måske i forvejen har et udfordret samarbejde bl.a. pga. deres barns komplekse vanskeligheder, ikke har overskuddet til selv at bringe deres barn i skole eller træffe indbyrdes aftaler om dette. Derfor bør det fortsat være muligt, at børnene kan blive hentet og afleveret i begge deres hjem.

Ændringer i kørsel i løbet af skoleåret: Der skal være behov for at kunne ændre kørslen i løbet af skoleåret som følge af skemaændringer eller andre omprioriteringer på skolen. Desuden kan det være nødvendigt at ændre kørslen på særlige dage, hvor eleverne har fri på andre tidspunkter end normalt.
Endelig er der også elever, der i en periode kan have kortere skoledage eller varierende mødetider som en del af en samlet tværfaglig indsats omkring det enkelte barn.


Ventetider
Det enkelte barns tarv ma altid komme først – også når det handler om kørsel. Hvis der afleveres på skolen før undervisningen, kræver det at der er pædagogisk personale til stede. Denne opgave er ikke indtænkt i budgettet pa skolen og vil derfor udgøre en ekstra opgave. Med de nye retningslinjer risikerer vi, at det pædagogiske personale skal stå meget længe og vente på taxa med eleverne før eller efter endt undervisning/SFO, da eleverne ikke kan være uden opsyn i ventetiden. Der vil dermed gå unødig tid til dette, som kun kan tages fra undervisning/børnetid i SFO eller forberedelsestid, hvilket vil gå markant udover kvaliteten af undervisning og SFO.
Som vi læser det kan elever blive afleveret på skolen mere end 10 minutter før skolestart hvor skolens tilsyn begynder – hvem skal løse den opgave? Eller er det tanken at nogle elever dermed skal stå længe og vente på, at der låses op til skolen. Det er uværdigt og uhensigtsmæssigt især i de kolde måneder.


Venlig hilsen
Skolebestyrelsen på Solbjergskolen
Download høringssvar som pdf

Afsender

Navn

Solbjergskolen

Indsendt

28/08/2023 08:36

Sagsnummer

HS9315928

Informationer

Startdato
Svarfrist
Type
Dagtilbud og skole
Område
Hele kommunen
Hørings-id

H644

Kontakt

Martin Klejs Skøtt

Tlf. 29 20 99 52

E-mail makls@aarhus.dk