Forslag til Lokalplan nr. 1174 - Område til blandet bolig og erhverv ved Gammel Østergårdsvej, Holmskovtoften og Holmskovvej i Malling
Høringssvar til lokalplansforsalget om Kornbyen
Vi er bekendte med, at en hel del borgere i lokalområdet mener, at det vil ødelægge Mallings profil, hvis der bliver bygget fire-etagers huse i byen. Omvendt hører vi også rigtig mange borgere, der giver udtryk for, at Malling sagtens kan rumme huse af denne højde, hvis de bliver placeret med respekt for omgivelserne.
Fællesrådet ser det som sin opgave at repræsentere lokalområdet men også være opmærksom på det der sker omkring os og især i Aarhus Kommune. Det er et faktum at indbyggertallet i Aarhus stiger med 4.000-5.000 pr år. Og det er ikke fordi Aarhus gør en indsats for at man skal flytte til byen. Der er et eller andet, der drager.
På den baggrund mener Fællesrådet, at vi i Beder-Malling-Ajstrup skal bidrage til at finde boliger til alle disse nye borgere i kommunen. Hvis Aarhus siger stop for boligbyggeri vil byen og kommunen udvikle sig til en rigmandsghetto. Og det er vi absolut ikke interesserede i.
Området mellem Holmskovvej og Gammel Østergårdsvej er en meget central del af Malling. Den nuværende passive tilstand giver et dårligt, skævt indtryk af Malling. Derfor hilser vi omdannelsen fra erhvervsområde til boligområde velkommen, da det vil være med til at skabe liv i denne centrale del af byen.
Malling må gerne udvikle sig - men vores hyggelige landsbystemning må ikke gå tabt i mursten og mammon. Selv med højere bygninger end de eksisterende i byen må vi udvikle os. Dog i respekt for de eksisterende omgivelser. Letbanen ligger ret lavt i det berørte område, så det er oplagt med de højeste bygninger her.
Der er lagt op til at biler har adgang fra Holmskovvej eller i umiddelbar tilknytning hertil. Det er en fin løsning, der vil dæmpe presset på de øvrige veje i området. Det vil således begrænse øget trafik på Gammel Østergårdsvej. Trafikken på Bredgade vil nok blive øget i forbindelse med adgangen til resten af byen. Men her bør de hastighedsdæmpende foranstaltninger hjælpe.
Det er dog naturligvis oplagt, at der arbejdes med at folk går eller cykler rundt i Malling. Der bør arbejdes målrettet mod at Stationspladsen og området omkring den eksisterende silo bliver et opholds/aktivitetsområde, hvor børn, unge, voksne og ældre kan mødes og udfolde sig. Det vil være fint at lade dette foregå langs letbanen. Desværre kører den i dette område som et tog og ikke som en sporvogn. Så det vil være vanskeligt med let passage af skinnerne.
Letbanen er desværre et uforløst potentiale. Fællesrådet har lige fra projektets start argumenteret for at hyppige afgange er en nødvendighed. Der bør højst være 15 minutter mellem disse. Desværre er dette endnu ikke blevet realiseret. Men med udbygningen af Malling bør den offentlige transport forbedres. Letbanen har på indeværende tidspunkt medført en reduktion af den offentlige transport til og fra Malling, da bustrafikken er reduceret og togbetjeningen er uændret. Dette er meget bagvendt.
Udbygningen vil øge presset på institutioner i Malling. Det skal der tages højde for i tide, så vi ikke som nuværende, må sende institutionsbørn ud af Malling, for at give dem en institutionsplads. En rettidig udbygning med børneinstitutioner i dette område og den nødvendige udbygning af Malling Skole, er nødvendig nu. Endelig bør de unge tilgodeses med et skatermiljø eller lignende i området
Den sikre skolevej er også et punkt der bør belyses, da det som nuværende i krydset ved kirken er et stort kaos om morgenen og der skabes mange farlige situationer. Især pga de mange biler, der afleverer børn. Så her vil et øget tryk, i den grad skabe farlige situationer, såfremt der ikke gøres en forebyggende indsats.
Download høringssvar som pdf