Gå til hovedindhold
Ny organisering af Administrative Fællesskaber

Høringssvar fra de administrative medarbejdere i AF Solbjerg-Mårslet

Høringssvar
Ny organisering af Administrative Fællesskaber

AF Solbjerg-Mårslet har følgende bekymringer/kommentarer til forslaget til den nye organisering af de Administrative Fællesskaber:

Siden etableringen af de Administrative Fællesskaber i 2019, har vi i AF Solbjerg-Mårslet brugt en del tid på at optimere og effektivisere, samt ensrette vores opgaver og arbejdsgange. Inden etableringen var vi 6 medarbejder med et samlet timetal på 190,43 timer. I dag er vi 4 medarbejder med et samlet timetal på 138,26, hvilket er en besparelse på 52,17 timer om ugen. Vi tænker derfor, at det ville være oplagt at kigge på tildelingsmodellen i forhold til om den givne besparelse faktisk kan findes her.
Vi sidder i dag to administrative medarbejdere på hver skole. Det fungerer i dagligdagen rigtigt godt. Vi kan sparre med hinanden og i tilfælde af sygdom eller kursus, kan vi overlappe hinanden. Vi mødes jævnligt til fagdage og sparring, både alle administrative medarbejdere og i fagteams. Hvis vi skal afgive en eller to medarbejdere til en centralisering af dagtilbuddet, vil det betyde at en eller to medarbejdere, vil komme til at sidde alene med skolens administration, hvilket bliver meget sårbart og få stor betydning for arbejdsmiljøet, når man ikke længere har en kollega og leder tæt på.
Vi hører, at mange Administrative Fællesskaber fungere rigtigt godt og alle vores samarbejdspartnere har ytret sig positivt gennem årene, derfor undrer vi os over, at man ikke kigger på, de mange steder hvor samarbejdet fungerer, og undersøger hvordan vi er lykkedes med opgaven. En opgave som vi er lykkedes med uagtet, at der hos os er sparet på medarbejderressourcerne.
Vi synes det er ærgerligt, at vi siden 2019 har brugt så meget energi på at få styrket vores Administrative Fællesskab, for nu at se det hele blive splittet ad igen. Det er jo først nu vi ”høster frugterne” af det arbejde, da en del af perioden siden 2019 var præget af Corona, hvilket besværliggjorde implementeringen den første tid.
Som administrativ medarbejder i et Administrativt Fællesskab har man økonomi/personale/elevadministration opgaver, men dagligdagen består derudover af rigtig mange andre små og store opgaver. Vi ser os selv som ”limen der binder” det hele sammen. Vi yder service til elever, forældre, personale og ledere og vi elsker det. Vi kan lide at have mange bolde i luften og hjælper til, hvor der er behov for det. Hvis ønsket er, at vi skal være specialist indenfor et bestemt område og på sigt sidde centralt placeret, svare det ikke overens med den stilling vi i sin tid søgte. Vi er bange for, at det vil betyde medarbejderflugt, hvilket medfører en stor grad af videnstab.

I forhold i forslaget om at samle økonomi medarbejder på en skole og personalemedarbejdere på en anden skole, har vi følgende kommentar:
• Der er i dagligdagen stort behov samarbejde mellem økonomi og personaleopgaverne på den enkelte skole. Hvis man ikke sidder på den skole, som opgaverne hører til, er vi bekymrede for, at mange opgaver vil falde ned mellem to stole og at der er opgaver der slet ikke vil blive taget hånd om. Som vi ser det, er vi også bekymrede for, at der dannes en A-skole og en B-skole i forhold til serviceniveauet.
Ved en centralisering af dagtilbuddet, er vores bekymringer:
• At der igen vil ske en opgaveglidning fra administrationen og ud til de pædagogiske ledere i dagtilbuddene. De pædagogiske ledere er i forvejen meget presset, på alle de administrative opgaver de skal varetage.
• At Personale/lokalkendskab kan blive en udfordring i forhold til gnidningsfri opgaveløsning. Det betyder meget for vores samarbejdspartnere, at de kan komme på kontoret og få løst det spørgsmål/problem, de kommer med, med det samme. Det kan vi gøre nu, da vi har kendskab/ejerskab på den matrikel vi sidder på og vores kendskab til opgaverne er brede.
• Vi ser en stor fordel i, at vi både sidder med dagtilbuddet og skoleindskrivning. Vi kender de pædagogiske ledere og ved hvem vi skal tage fat i, i tilfælde af spørgsmål til indskrivningen. Ved centraliseringen af dagtilbuddet, vil skolerne miste det kendskab vi i dag har til dagtilbuddet og dermed miste vigtig viden om børnene.

Yderligere kommentarer til processen:
• Vi er klar over, at der har været etablereret arbejdsgrupper med inddragelse af vores Tillidsrepræsentanter, men vi undrer os over, at arbejdsmiljørepræsentanterne ikke har været inddraget. Så stor en forandring vil alt andet lige altid påvirke arbejdsmiljøet. Vi håber derfor, at de i den videre proces vil blive inddraget.
• Vi kan forstå, at der er kigget meget på Ung i Aarhus’ organisering. Ung i Aarhus betjener 47 klubber. Dagtilbuddene betjener 322 daginstitutioner. Både antallet af medarbejdere og antallet af indmeldte børn er langt større end det er i klubberne. Man skal derfor passe på med at bruge Ung i Aarhus som skabelon.
• Centraliseringen og affolkningen af de administrative medarbejdere på skolernes kontorer, vil betyde en forringelse af de stillinger vi har i dag og ikke understøtte det attraktive arbejdsmiljø, hvilket jo er budskabet i Aarhus kommunes personalepolitik.

Med venlig hilsen
AF Solbjerg-Mårslet

Bettina Boye, Majbrit Rasmussen Christensen, Pernille Wulff Greisen og Hanne Nedergaard Jensen
Download høringssvar som pdf

Afsender

Navn

Hanne Nedergaard Jensen

Indsendt

29/11/2023 10:45

Sagsnummer

HS8784361

Informationer

Startdato
Svarfrist
Type
Dagtilbud og skole
Område
Hele kommunen
Hørings-id

H761

Kontakt

Damian A. Hertoft Goldberg

Mail:  ghad@aarhus.dk

Tlf.: 30 46 54 25