Gå til hovedindhold
Ny organisering af Administrative Fællesskaber

Høringssvar fra Tranbjergskolens MED-udvalg

Høringssvar fra MED-udvalget vedrørende ny organisering af administrative fællesskaber

I MED-udvalget på Tranbjergskolen har vi fokus på kerneopgaven med børnenes læring, udvikling og trivsel og på den nationale målsætning, vi skal leve op til som skole. Vi ønsker desuden at leve op til kommunens forventninger og retning, og vi tilstræber at udfylde de givne rammer bedst muligt. Derfor læser vi ændringsforslaget vedrørende de administrative fællesskaber med stor interesse, da det skaber bekymring for vores arbejdsmiljø og engagement for at leve op til vores ambitioner om at levere mest muligt, bedst muligt til gavn for skolens elever.

Perspektiver fra hverdagen

Vores høringssvar er tiltænkt som et bidrag af perspektiver set fra hverdagen på Tranbjergskolen, og vi håber, at de vil supplere til at træffe de nødvendige og bedste beslutninger om organisering af de administrative fællesskaber.

Administrationen som samarbejdspartnere

Vi kender en hverdag, hvor administrationen opleves som en samarbejdspartner med tilknytning, kendskab og viden om skolens hverdag. Den bidrager fleksibelt til skolens årshjul med løsning af kerneopgaven, og de pædagogiske ansatte kan runde kontoret og ordne flere ting på én gang, og vende hurtigt tilbage til eleverne. Alt fra afvikling af seniordage, barsel, løn og ansættelse, nøgler til skolen, tusch og plastikmapper til IT og elevernes Chromebooks får vi løst på et splitsekund.
Forældre og elever henvender sig jævnt over dagen og henter hjælp til alt fra plaster til buskort, glemt tøj, materialer, sygemeldinger, ind- og udmelding og meget meget mere.

Administrationslederen har tilknytning, kendskab og ejerskab

Vi kender en hverdag, hvor administrationslederen har tilknytning, kendskab og ejerskab til skolen, og hvor der bidrages med ledelse af den samlede opgave på Tranbjergskolen. Det være sig skolens nøgletal, administrative arbejdsgange, indkøb og samarbejde med leverandører, IT-løsninger, skolens møbler og indretning, undervisningsmaterialer, ombygning og renovering i samarbejde med Teknik og Miljø, Sport og Fritid, lokale interessenter og meget mere, og ikke mindst viden om bygningerne ude og inde, som gennem de senere år har fået et tiltrængt og nødvendigt løft. Et løft, der vil blive sluppet, mens vi er godt i gang.

Administrationen som ledelsens samarbejdspartnere

Vi kender en hverdag, hvor administrationen er ledelsens nærmeste samarbejdspartner i hverdagen om skolens årshjul samt som historie- og kulturbærer, der supplerer og bidrager værdifuldt til skolens vision, værdier og til en sikker og stabil drift til gavn for alle på skolen.

Tranbjergskolen på to matrikler

Tranbjergskolen har beliggenhed på to matrikler, og vi kender til samarbejde på afstand, der styrkes af stærke strukturer, genkendelighed og overlevering fra den ene afdeling til den anden. Løsningerne findes i fællesskabet, i nærheden og i engagementet for at drive skolen sammen.

Dygtige og stabile samarbejdspartnere

Med en ny struktur rykker vi længere fra hinanden, så nærheden udfordres, og søjleopdelingen tegnes tydeligere op. Vi har, som skole, brug for dygtige og stabile samarbejdspartnere og ønsker at medvirke til at fastholde kompetente kolleger til gavn for kerneopgaven. Uden ekspertise og professionel understøttelse bliver driften udfordret, og hverdagen på skolen vil blive påvirket uhensigtsmæssigt.

Med venlig hilsen

MED-udvalget
Tranbjergskolen
Download høringssvar som pdf

Afsender

Navn

Tranbjergskolens MED-udvalg

Indsendt

30/11/2023 14:04

Sagsnummer

HS2917073

Informationer

Startdato
Svarfrist
Type
Dagtilbud og skole
Område
Hele kommunen
Hørings-id

H761

Kontakt

Damian A. Hertoft Goldberg

Mail:  ghad@aarhus.dk

Tlf.: 30 46 54 25