Gå til hovedindhold
BRT-busser på Ringvejen

Diriger cykeltrafikken væk fra Ringvejen, spar store summer og undgå eksproprieringer

Grundlæggende en god idé at lave en hurtig busrute fra Århus S til Århus N. Det var jo den funktion letbanen skulle have haft, men som den aldrig fik pga alle de stationer, som gør at den står mere stille end den kører – selv på en god dag.
Ærgerligt at det skal gå ud over de mennesker, som bor ud til Ringvejen, dog.
En god løsning kunne være, at man primært udnytter det areal, som forefindes uden at udvide kørefladen totalt set. De fleste cyklister på Ringvejen kører langt – fra syd til nord. Jeg synes vi nu har chancen for at slå flere fluer med et smæk. Flyt cykeltrafikken fra Ringvejen og anvend cykelstiarealet til busbane. Det vil være langt den billigste løsning og til mindst gene for beboerne omkring vejen. Det er alligevel ikke hverken godt eller sundt at køre langs Ringvejen for cyklister – den er ekstremt forurenet, og cyklisterne indånder høje koncentrationer af gasserne fra personbiler og lastbiler. Cyklerne kører i forvejen slalom mellem de uopmærksomme buspassagerer når de skal ud og ind, og omvendt oplever buspassagererne det som livsfarligt, når de står ud af bussen og cyklerne kommer drønende.
Jeg har tidligere foreslået en cykelsti, som går fra Århus S til Århus N direkte – en pendlercykelsti, som kommunen har valgt at kalde Nord-Syd Kilen. Den er topprioriteret i kommunens cykelplan fra 2017 (https://bicycleinfrastructuremanuals.com/manuals7/Aarhus-Kommune-Cykelhandlingsplan-2017.pdf ). Den koster 35 mio at etablere, men er som de øvrige forslag i planen ikke gennemført. Stien forkorter afstanden fra Syd til Nord med ca. 1 km sammenlignet med at cykle rundt langs ringvejen, og cyklisterne slipper for at inhalere tomgangsosen fra person- og lastbiler. Transporttiden vil være væsentligt kortere for cyklisterne fordi stien ikke krydser andre færdselsårer.
Det koster nok lidt ekstra forbindelser enkelte steder udenfor og indenfor Ringvejen, så folk kan komme frem på cykel på de lidt kortere distancer i området langs ringvejen. Det er dog mit indtryk, at langt størstedelen af cyklisterne, som kører på cykel langs ringvejen, skal fra Syd til Nord eller omvendt og sagtens kan skifte rute.
Fordelene ved at omlægge cykeltrafikken er mange:
1) Cyklisterne kan køre uhindret fra N til S og omvendt på pendlercykelstien, som ikke bremses af kryds på noget tidspunkt. Der spares 5-10 min hver vej hver dag.
2) Cyklisterne slipper for bilerne. Det bliver mere sikkert og sundere at cykle.
3) Bilisterne slipper for cyklerne. Biltrafikken afvikles bedre, fordi svingende bilister ikke skal vente på cykler. Man undgår højresvingsulykker.
Pengene til cykelruten kan sagtens findes i de enorme besparelser, der vil være på etablering af BRT-bussporet ved anvendelse af cykelstiens areal frem for at inddrage og ekspropriere nye arealer og ejendomme.
Download høringssvar som pdf

Afsender

Navn

Kent Lodberg Christensen

Indsendt

28/01/2024 20:21

Sagsnummer

HS7269045

Informationer

Startdato
Svarfrist
Type
Indkaldelse af ideer og forslag
Område
Hele kommunen
Hørings-id

H801

Kontakt

TEKNIK OG MILJØ
Plan og Byggeri
Karen Blixens Boulevard 7
8220 Brabrand
Telefon: 89 40 44 00

Vil du vide mere?

BRT på Ringvejen (aarhus.dk)