Trafik-(u)sikkerheden for skolebørnene på Risskov Skole er allerede rigtig godt belyst i et andet høringssvar. Børnenes sikkerhed har naturligvis første prioritet. Derfor er cykelstier og fodgængerovergange påkrævede, også på Skolevangs Allé, hvor børnene fra den sydlige side skal krydse vejen på vej til skole og hjem.
Her køres der ofte meget stærkt, for stærkt. (Ønsket har længe været indførelse af en 40 km zone.) Især de næsten tomme busser, der kører mod endestationen Hørgårdsvej, har langt over tilladt fart på.
Farten og en ret smal ”allé” med flaskehalse (parkerede biler, renovationsvogne og pt. ledbusser) øger risikoen for de bløde trafikanter.
Men der skal i forundersøgelserne til projektet også stort fokus på støjen og forureningen for alle os, der bor ud til den meget befærdede indfaldsvej til Risskov. Vi kan konstatere, at de nye el-busser frembringer en særdeles høj og enerverende ”hyletone” og at ledbusser, tunge arbejdsvogne og biler med trailere forårsager lyd, rystelser og revner i murværket på vores hus. Man har ikke valgt den mest støjreducerende asfalt til vejen og gentagne reparationer af tidligere gravearbejder af Skolevangs Allé i forbindelse med nye fjernvarmerør har IKKE haft den forventede effekt på rystelserne i huset.
Taget i betragtning hvor få passagerer, der for det meste, anvender den allerede eksisterende buslinje 6A fra Grenåvej til endestationen ved Hørgården, forekommer det os komplet meningsløst at belaste strækningen/miljøet yderligere her.