Gå til hovedindhold
BRT-busser på Ringvejen

Betragtninger om mulige BRT-busser i Aarhus

Debatoplæg vedrørende BRT busser

Forslag eller emner der skal eller bør tages hensyn til:

Hvordan har man tænkt sig bilister skal stille eller parkere deres biler både ved endestationerne, men også langs ruten
BRT bussernes rute gennem Mega-Center Syd
Uanset om man vedtager BRT-busser eller ej skal et evt. rampeanlæg ved Ravnsbjergvej ikke etableres – det vil give yderligere problemer i forbindelse med afvikling af trafikken på Skanderborgvej, Ravnsbjergvej m.fl.
Etablering af BRT-busser vil sandsynligvis flytte en stor mængde trafik til andre steder med deraf følgende støjproblemer de steder hvor trafikken vil blive øget
Hvad er begrundelsen for at lade busserne køre igennem Mega-Center Syd og ikke via Skanderborgvej? Via Skanderborgvej bliver den hurtigste løsning
Har man tænkt på de problematikker der ligger i at øge trafikken på tværs at hovedlinjerne ind til Aarhus (Chr. X´s Vej, Skanderborgvej, Silkeborgvej, Viborgvej, m.fl.)?
Hvordan påtænker man at løse problematikken omkring bussernes bane gennem Viby Torv og op ad Holme Ringvej – der er ikke megen plads i forvejen og allerede nu er der problemer når busserne skal på tværs af Skanderborgvej for at komme op ad Holme Ringvej

Igen virker det som om vores politikere har fået en ide uden at tage højde for konsekvenserne selv om der er igangsat indledende undersøgelse om problematikker og muligheder ved en BRT-løsning.

Det virker som om eventuelle konsekvenser, bliver der først kigget på, når en given løsning er implementeret, hvorfor ikke prøve at tage højde for det inden man vedtager og implementerer f.eks. BRT-busser, her tænkes der på, så vidt muligt, at forsøge at lave langsigtede løsninger og ikke kun løsninger på den ”korte” bane.
Løsninger på den ”korte” bane give kun anledning til problemer - man etablerer en trafikløsning, som ikke tager højde for hvordan denne løsning influerer og belaster trafikken andre steder i nærområderne, for ikke at nævne støjproblemerne ved en given løsning.
Det giver f.eks. ingen mening at aflaste f.eks. Viby Torv for trafik, når problemet kun flytter sig ca. 2 km ud af Skanderborgvej til krydset Skanderborgvej, Ravnsbjergvej/Ringvej Syd
Det viser sig gang på gang, at forventningen til hvordan trafikken fordeler sig ved etablering af en given løsning ikke holder stik, primært fordi bilisterne finder andre veje end forudsat for at komme frem til sit bestemmelsessted hurtigst mulig.

Så før der foreligger en helt overordnet plan for afvikling af den stigende trafik i Aarhus, giver det ingen mening at etablere f.eks. en BRT-løsning.
Download høringssvar som pdf

Afsender

Navn

Michael Hytting

Indsendt

05/02/2024 20:02

Sagsnummer

HS4424784

Informationer

Startdato
Svarfrist
Type
Indkaldelse af ideer og forslag
Område
Hele kommunen
Hørings-id

H801

Kontakt

TEKNIK OG MILJØ
Plan og Byggeri
Karen Blixens Boulevard 7
8220 Brabrand
Telefon: 89 40 44 00

Vil du vide mere?

BRT på Ringvejen (aarhus.dk)