Passagerrådet i Region Midtjylland hilser forbedringer af den kollektive trafik i Aarhus velkommen. En trængselsfri rute via Ringvejen til Universitetshospitalet giver meget mening. Det resulterer i attraktive forbindelser og klimavenlig transport, et godt alternativ til bilen.
Det er vigtigt at den nye rute ikke ses alene, men at der skaffes god sammenhæng til andre linjer, især A-linjer og letbanen. Omstigningsstationerne bør være attraktive med god beskyttelse mod vind og vejr, de udstråler tryghed og der skal være plads til sikker og vejrbeskyttet cykelparkering. Ved knudepunkter kan offentlige toiletter overvejes. I Risskov bør man skabe god korrespondance til Djurslandbusserne linje 100 og 123 for at sikre attraktive skift. Derfor bør BRT’s endestation ikke ligge ved Thorsøvej, hvor der også er bøvl med tilgængelighed over broen, men ved Vestre Strandallee. Ligeledes er nem omstigning ved Viby J station afgørende for det sammenhængende netværk.
Da hver anden bus ender ved Universitetshospitalet vil vi foreslå at bussen vender i en sløjfe rundt om hospitalet og der etableres det manglende stoppested ved indgang C.
Etablering af en busbane rundt om Universitetshospitalet vil resultere i bedre fremkommelighed for både busser og ambulancer.
BRT undersøgelsen fra Kiel viser at man fraråder fra asfalt fordi elektriske BRTbusser er så tunge og slider hurtigt asfalten. Man anbefaler en betonkørebane for at undgå hyppige reparationer og dårlig kørekomfort. Det bør undersøges nærmere.
Det er vigtigt at BRT er fuldstændigt barrierefri - dette bør undersøges med tilgængelighedsrådet og ”Tours in wheels”.
Det ville være attraktivt hvis busserne medtager cykler.
Man bør undersøge om etablering af en letbane i sted for BRT ville resultere i højere kapacitet og dermed lavere driftsomkostninger, mulighed for grønne strækninger (græs i stedet for beton), bedre cykel- og handicapbefordring. En letbaneløsning kunne bedre kobles sammen med den eksisterende letbane på Randersvej og Vestre Strandalle, således at det bliver et sammenhængende net med alternative strækninger ved driftsforstyrrelser. Vil en BRT-løsning opleves lige så attraktiv som letbanen med den imponerende fremgang af passagertallene?
Det er vigtigt at forhold for cyklister på Ringvejen ikke forværres, ruten må ikke opleves utryg.