BRT-busser på Ringvejen
Fra beboere på Hasle Ringvej
Høringssvar vedrørende vejudvidelse:
Vi har som beboere på Ringvejen bag lydmuren en del bekymringer ang. vejudvidelsen. Nogle af de følgende punkter kan allerede være taget i betragtning, men vi føler det er vigtigt, grundet vores bekymring om projektet, at understrege vigtigheden af at dække disse punkter fuldt ud for at minimere gener og risici.
Støj:
Den nuværende støjskærm er konstrueret af materialer med høj densitet, hvilket er ideelt til lydabsorption. Det er derfor vigtigt, at enhver ny støjskærm undersøges grundigt for at sikre, at den har mindst samme lyddæmpende egenskaber. Desuden tilføjer den nuværende støjskærm med grøn beplantning en æstetisk og biodiversitetsmæssig værdi, som vi som beboere sætter pris på. Det er derfor essentielt, at enhver ny støjskærm bevarer dette æstetiske udtryk. Det er også vigtigt at undersøge, om omlægningen af vejen vil føre til en stigning i støjniveauet, og om dette kræver yderligere forbedringer af støjdæmpningen. Desuden bør der udarbejdes en "plan B" i tilfælde af, at støjniveauerne overstiger det planlagte, f.eks. gennem opkøb af ejendomme af myndighederne. Der bør også tages hensyn til støjgener under byggefasen, og anvendelsen af støjende udstyr bør begrænses til bestemte tidspunkter for at minimere forstyrrelser for beboerne.
Vibrationer, herunder især under byggefasen (sætningsskader, gener mv.):
Da den tunge trafik vil blive flyttet tættere på eksisterende bygninger, er der en risiko for alvorlige skader. Derfor bør alle bygninger udstyres med vibrationsmålere for at overvåge eventuelle rystelser. Der bør udarbejdes en fuld geoteknisk rapport for områder, hvor bygninger ligger tættere end 7 meter fra BRT-linjen, for at sikre, at undergrunden kan modstå de ekstra belastninger. Myndighederne bør være fuldt erstatningsansvarlige i tilfælde af sætningsskader eller andre skader under byggefasen eller derefter.
Trafiksikkerhed:
Vi kan forstå, at der arbejdes med en løsning, hvor stikvejen bag lydmuren på Hasle Ringvej skal gøres smallere for at undgå ekspropriering. Dette kan have store indvirkninger på trafiksikkerheden, især for de bløde trafikanter. Vi har været vidne til flere næsten-ulykker mellem bilister og cyklister, fordi vejen deles mellem cyklister og bilister, og dette problem kan kun forværres af en smallere vej. Der bør foretages en analyse af, hvordan en smallere vej vil påvirke trafiksikkerheden, og om den optimale løsning vil være en cykelsti til cyklister og en vej til biler.
Her kan også tilføjes at de meget smalle fortov medfører at man er nødsaget til at træde ned på vejbanen, hvis der kommer en barnevogn eller lign. I mod en. En smallere vej vil også gøre dette endnu mere usikkert.
Vi har også hørt overvejelser om at alle vejbaner på Ringvejen skal gøres smallere. Dette medfører vel en forringelse af trafiksikkerheden. Vil det så betyde at hastighedsbegrænsningen på Ringvejen skal sættes ned??
Fremkommelighed til husene på Ringvejen:
Vi som beboere på Ringvejen forventer en klar plan for adgangen til vores huse under anlægsarbejdet. Herunder også redningskøretøjers mulighed for at tilgå husene.
Vedr. en smallere vej, som beskrevet ovenfor, har vi som beboere på Ringvejen svært ved at se, at vejen kan gøres særlig meget smallere uden det vil have betydning for adgangen til vores huse efter anlægsfasen. Hvis vejen gøres smallere, er det selvfølgelig ikke længere muligt at parkere på vejen. Dette medfører en del omkostninger for mange husejere, der skal anlægge parkering i deres forhave. Derudover vil vejen ofte blive midlertidig spærret af køretøjer, der foretager af- og pålæsning. F.eks. bruger betonbiler og lignende en del tid på aflæsning. Køretøjer der spærrer vejen midlertidig vil også udgøre en fare for de cyklister, der skal passere.
Hvis man skal kunne komme ud af sin indkørsel med trailer eller andre større køretøjer, er det også meget begrænset hvor meget smallere vejen kan blive, for at der stadig er plads til den nødvendige drejeradius for disse køretøjer. Hække og andet ifm. indkørsler medfører at man skal relativt langt ud på vejen, inden man kan begynde og dreje køretøjet. Der skal helt klart laves en beregning og vurdering af dette.
Miljø:
Med prognoser om øget nedbør i fremtiden, er det vigtigt at undersøge, hvordan regnvand ledes væk fra vejen og væk fra de nærliggende bebyggelser. Løsninger, der minder om dem på Risvang Alle i Aarhus N, bør overvejes for at minimere risikoen for oversvømmelse og skader. Indkørslen til Hasle Ringvej nr. 26-54 lider ofte ved større mængder nedbør.
Beboernes mulighed for hussalg:
Vi, som beboere, føler os særdeles stavnsbundet i vores huse. Indtil projektet er endeligt afklaret i byrådet er det stort set umuligt at sælge husene på Ringvejen, da ingen (forståeligt nok) ønsker at købe til så usikker en fremtid. Derefter vil en anlægsfasen på 5+ år også stort set umuliggøre et hussalg, da ingen ønsker at købe et hus, direkte ud til så stort et anlægsarbejde. Dette skal efter vores mening inddrages i vurderingen af om ekspropriation af de huse, der ligger helt ud til Ringvejen, er nødvendig
Byggelinje på matriklerne ved Ringvejen:
Hvis stikvejen ind til husene bag lydmuren skal gøres smallere, skal byggelinjen, der er tinglyst på ejendommene fjernes, så det er muligt for husejerne at bygge en carport i forhaven, når man alligevel skal til at anlægge parkeringsmuligheder i sin forhave!
Fremtidssikring af ringvejen:
Det er blevet påpeget af myndighederne selv, at BRT-busser er en vigtig del af fremtidens trafikplanlægning for Ringvejen, fordi trafikken kun bliver tættere de kommende år. Vi anser det derfor som nødvendigt at undersøge, om to kørespor er tilstrækkelige til normal trafik, eller om der skal planlægges, så der er mulighed for yderligere udvidelser på længere sigt. Vi bør allerede nu overveje at udvide ringvejen til tre spor for normal trafik og en BRT-linje for at imødegå fremtidige trafikproblemer.
Som beboere på Ringvejen må vi desværre sige, at vi har meget svært ved at se en løsning for udvidelse af Ringvejen, der ikke indebærer fuld ekspropriation, hvor det stadig er tåleligt for os at bo her, da en udvidelse vil bringe den tunge trafik så tæt på vores huse og medføre mange ændringer, der vil betyde en stor forringelse af husene økonomiske værdi samt forringelse af livskvaliteten ved at bo her!
Vi ser frem til en grundig undersøgelse af ovenstående punkter og håber på en løsning, der tager hensyn til både beboernes behov og miljøet.
Med venlig hilsen
Maria og Lasse Krogh Bundgaard
Download høringssvar som pdf